Banken bezorgd over gedrag klanten

ING België kondigde woensdagavond laat aan dat het de helft van zijn kantoren tot nader order sluit om de verspreiding van het coronavirus in te dammen. ©Kristof Vadino

Hoewel de banken oproepen om alleen als het heel noodzakelijk is naar een bankkantoor te gaan, maken kantoorhouders zich zorgen omdat klanten daar nog te weinig gehoor aan geven.

Febelfin, de koepel van de Belgische banken, herhaalde donderdag zijn vraag om alleen op afspraak naar kantoor te trekken voor noodzakelijke verrichtingen, zoals een overschrijving die de limiet van digitaal bankieren overschrijdt. Alle andere verrichtingen kunnen digitaal gebeuren. 

Om de verspreiding van het virus zo goed mogelijk af te remmen, werken de meeste banken alleen op afspraak, op werkdagen tussen 9 en 12 uur. In de meeste kantoren zijn de infobalies gesloten, de selfbankruimtes mogen hooguit twee mensen per keer ontvangen.

ING België gaat nog verder en sluit vanaf donderdag tot nader order de helft van zijn kantoren. De bank telt 618 kantoren, daarvan zullen er nu nog maar 300 open blijven. Opnieuw: alleen op afspraak. ING België benadrukt dat het voor een evenwichtige spreiding van het aantal geopende kantoren gaat, zodat wie toch met zijn bankier moet praten zich niet al te ver hoeft te verplaatsen. Het personeel van de gesloten kantoren schakelt over op telewerk. ‘Er is geen sprake van economische werkloosheid’, zegt een woordvoerster.

Onaangepast gedrag

Kantoorhouders maken zich zorgen omdat sommige klanten hun gedrag te traag aanpassen. Ze trekken bijvoorbeeld nog altijd naar de bank om rekeninguittreksels af te drukken.

Andere grootbanken zijn voorlopig niet van plan om het voorbeeld van ING België te volgen. Ze houden zich uiteraard wel aan de richtlijnen die Febelfin donderdag meegaf.  ‘Onze doelstelling is alle kantoren maximaal open te houden om de dienstverlening voor onze klanten te verzekeren’, klinkt het bij Belfius.

Ook BNP Paribas Fortis, KBC en Argenta plannen nog geen bijkomende maatregelen. Argenta meldt wel dat kantoorhouders zich zorgen maken over de gezondheid van hun klanten. ‘Dat komt omdat verschillende klanten, ook oudere mensen, hun gedrag nog niet aanpassen en nog altijd voor niet-dringende zaken zoals het opvragen rekeninguittreksels naar het kantoor komen.’ 

Stilte voor de storm

Sommige kantoorhouders merken wel op dat ze nog niet voldoende digitaal zijn uitgerust om alles van op afstand te regelen. 'We zitten deze ochtend met drie mensen op kantoor, ieder ver genoeg van elkaar in zijn ivoren toren', zegt een zelfstandig bankagent, die anoniem wil blijven. 'Als ik thuiswerk kan ik wel veel dingen via mail afhandelen. Maar om aanpassingen in kredietdossiers in te brengen, moet ik naar hier komen. Al wordt er wel volop gewerkt om dat nu ook mogelijk te maken.'

Steeds meer mensen contacteren me met de vraag om hun woonkrediet te herfinancieren. Langzaamaan nemen ook bedrijven contact met ons op om over hun situatie te praten.
Zelfstandig kantoorhouder

Van echte paniek bij de klanten is er volgens de kantoorhouder momenteel geen sprake. 'Ik vreesde aanvankelijk dat mensen meer cash zouden afhalen, zoals even gebeurde tijdens de financiële crisis. Maar dat is gelukkig niet het geval. Wat ik nu vooral zie is dat mensen meer vragen beginnen te stellen - ze hebben dan ook de tijd om hun bankzaken te checken. We zijn een vrij groot kredietkantoor, en almaar meer mensen contacteren me om te vragen of ze hun woonkrediet kunnen herfinancieren. Langzaamaan contacteren ook steeds meer kmo-klanten en bedrijven ons om te praten over hun situatie. Wellicht zit er een betaalpauze voor hen aan te komen, al moeten we nog afwachten welke maatregelen de overheid nu gaat nemen. Het is al bij al nog vrij rustig, maar het voelt aan als de stilte voor de storm.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud