netto

Banken maken veranderen van spaarrekening makkelijker

Banken maken het iets makkelijker om van spaarrekening te veranderen. ©Shutterstock

Nadat ze eerder al de overstapdienst voor zichtrekeningen hadden vergemakkelijkt, vereenvoudigen de Belgische banken nu ook de procedure om van spaarrekening te veranderen.

Febelfin, de koepel van de Belgische banken, verruimt vanaf maandag zijn bankoverstapdienst Bankswitching naar spaarrekeningen. Daardoor hoeven klanten voortaan enkel hun nieuwe bank te contacteren als ze van spaarrekening willen veranderen.

Eens die klant een aanvraagformulier heeft ingediend en de datum heeft aangegeven waarop hij de overstap wil maken naar een andere financiële instelling, regelen de oude en de nieuwe bank de 'switch'.

De service bespaart klanten - Bankswitching richt zich zowel tot particulieren als tot bedrijven - behoorlijk wat paperassenwerk omdat de banken schuldeisers en terugkerende betalers op de hoogte brengen van het nieuwe rekeningnummer. Ook de vereffening van de oude spaarrekening wordt onderling geregeld. De dienst is kosteloos.

Geen prijsbrekers

De voorwaarde is wel dat de twee banken waartussen de klant switcht gebruikmaken van Bankswitching. Momenteel bieden BNP Paribas Fortis, ING België, KBC, Axa Bank België, Bpost Bank, Crelan en diens dochter Europabank en VDK Bank de service aan.

18,9 miljoen
aantal spaarrekeningen
België telde einde vorig jaar 18,9 miljoen spaarrekeningen. Het aantal zichtrekeningen bedroeg 18,7 miljoen, leren cijfers van de bankenkoepel Febelfin.

Bij Belfius viel maandag te horen dat de staatsbank op termijn ook wil aansluiten bij het initiatief. De bank heeft dat nu bovenaan haar prioriteitenlijst gezet, klinkt het. Ook opvallend: op de huidige lijst van banken die deelnemen aan de uitgebreide overstapdienst prijkt geen enkele prijsbreker die met iets hogere rentes spaarders aan zich probeert te binden.

De Belgische banken voerden Bankswitching begin 2018 in. Tot vandaag was die service bedoeld om particuliere klanten en ondernemingen makkelijker van zichtrekening te helpen veranderen. Vorig jaar maakten iets meer dan 68.500 klanten gebruik van die overstapdienst, een fractie minder dan in het recordjaar 2018.

Bescheiden aantallen

Als mogelijke verklaring voor een overstap verwijzen banken naar het slinkende aantal kantoren. Sommige klanten kiezen voor een concurrent die wel nog een agentschap in de buurt heeft. Ook de groeiende populariteit van online en mobiel bankieren kan een rol spelen, omdat de klanten makkelijker verschillende rekeningformules met elkaar kunnen vergelijken.

Toch blijft het aantal klanten dat van bankrekening verandert al bij al bescheiden. Eind vorig jaar telde ons land 18,7 miljoen zichtrekeningen, leren cijfers van Febelfin. Dat betekent dus dat voor nog geen 0,4 procent van die rekeningen de eigenaars vorig jaar gebruik hebben gemaakt van de overstapdienst.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud