Banken moeten phishingslachtoffers terugbetalen

©Shutterstock

De bankgroep KBC is in twee rechtszaken veroordeeld tot het terugbetalen van in totaal ruim 32.000 euro aan klanten die het slachtoffer geworden zijn van online oplichters. Een belangrijk precedent, want door de veroordeling kan iedereen die geld verliest aan 'phishers' die schade verhalen op zijn bank.

Zowel een rechtbank in Mechelen als en in Leuven oordeelde recentelijk dat de bank en verzekeraar KBC twee klanten geld moest terugbetalen dat oplichters van hun rekening hadden geplunderd via phishing. Dat is de praktijk waarbij oplichters cruciale bankgegevens van slachtoffers proberen te ontfutselen door valse mails, sms'en, WhatsApp-berichten of zelfs telefoontjes.

Wie het slachtoffer wordt van phishing, kan zich beroepen op een wet uit 2018 die bepaalt dat de banken aansprakelijk zijn voor het geld dat via frauduleuze transacties wordt gestolen.

De twee KBC-klanten verloren respectievelijk ruim 7.000 en 25.000 euro. Maar de bank wilde hen niet het volledige bedrag terugbetalen, meldt Het Laatste Nieuws maandag. Wie het slachtoffer wordt van phishing kan zich beroepen op een wet uit 2018 die bepaalt dat de banken aansprakelijk zijn voor het geld dat via frauduleuze transacties wordt gestolen. Anders gezegd: wie geld verliest aan phishing, kan die schade verhalen op zijn bank.

Maar er bestaat een uitzondering op die regel. Als de bank grove nalatigheid vaststelt bij de klant moet geen geld worden teruggestort. Het is namelijk de klant die bewust zijn bankgegevens heeft overgemaakt aan de oplichters, is de redenering. Ook in de twee rechtszaken tegen KBC werd dat argument aangehaald, maar de rechters gingen daar niet op in. De bank ging wel in beroep, waardoor het nog jaren kan duren voor de gedupeerde klanten hun geld teruggestort zien.

Ombudsfin

KBC is trouwens lang niet de enige bankgroep die klanten grove nalatigheid aanwrijft om geen phishingschade te moeten terugbetalen. Ombudsfin, de ombudsdienst voor de financiële diensten, wijst er al enige tijd op dat banken niet altijd hun verplichtingen nakomen om klanten terug te betalen als ze het slachtoffer worden van internetfraude.

Zelfs als Ombudsfin gedupeerde klanten gelijk gaf, was dat nog geen garantie dat de banken hen zouden terugbetalen.

Vorig jaar stelde Ombudsfin al in zijn jaarverslag dat sommige banken het klanten in hun algemene voorwaarden onmogelijk maken om het tegenbewijs te leveren dat er geen sprake was van grove nalatigheid om hun onschuld aan te tonen.

Sommige gedupeerde klanten trokken naar Ombudsfin om hun gram te halen. Maar zelfs als die instelling hen gelijk gaf, was dat nog geen garantie dat de banken hen zouden terugbetalen. 'In heel wat dossiers waar slachtoffers van phishing compensatie vroegen en gelijk kregen, volgde de bank ons advies uiteindelijk niet', citeert Het Laatste Nieuws Ombudsfin. 'Dat is zeer frappant en hebben we nooit eerder meegemaakt.' Het gaat om meer dan 250 klanten, bijna 70 procent van alle klachten van phishingslachtoffers.

Bij Febelfin wil men dan weer vooral onderstrepen dat banken maar een deeltje van de keten zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud