netto

Banken verwijzen kaartlezer naar de prullenmand

Bancaire toepassingen en de communicatie tussen de burger en de overheid worden de belangrijkste toepassingen van de app. ©Shutterstock

Om te vermijden dat Facebook, Google of Apple alle sleutels tot ons online leven beheren, lanceren de Belgische grootbanken een persoonlijke identificatie via de smartphone.

De grootste vier banken van het land, BNP Paribas Fortis, KBC, ING België en Belfius, presenteren vandaag samen met de belangrijkste mobiele operatoren Proximus, Orange Belgium en BASE (Telenet) de Belgian Mobile ID, dat de naam itsme krijgt. Dat is een smartphone-app waarmee de gebruiker zich kan identificeren op het internet.

De mobiele identiteit zal de vele logins, wachtwoorden en kaartlezers op het web vervangen en toegang verlenen tot thuisbankieren, webwinkels en overheidswebsites.
Belgian Mobile ID

Bancaire transacties en de communicatie tussen de burger en de overheid worden de belangrijkste toepassingsgebieden. ‘De mobiele identiteit zal de vele logins, wachtwoorden en kaartlezers op het web vervangen en toegang verlenen tot thuisbankieren, webwinkels en overheidswebsites’, zegt het bedrijf Belgian Mobile ID.

De federale regering steunt het initiatief. Het komt haar goed uit dat Belgische topbedrijven met een nationale standaard komen, omdat ze niet de middelen heeft om zelf een mobiele ID te ontwikkelen. De Belgische staat is overigens aandeelhouder van Belfius, Proximus en de moedergroep van BNP Paribas Fortis.

Privacy

De Tijd maakte het project ruim een jaar geleden bekend. Bij de officiële lancering enkele maanden later spraken de vier banken en drie telecomspelers over ‘een Belgische referentie in mobiele identificatie, die volledig in eigen land beheerd zal worden’. Daarmee wil de Belgian Mobile ID zich als een lokaal verankerd systeem onderscheiden van de identificatie- en inlogprocessen van de reuzen Facebook, Google en Apple.

Die Amerikaanse techspelers vechten om de haverklap privacykwesties uit met Europese overheden, waaronder België. Belgian Mobile ID kan daar tegenover stellen dat de Belgische banken en telecomoperatoren streng gereglementeerd zijn en decennia ervaring hebben met het beheer van gevoelige persoonsgegevens.

Dubbele controle

De technologie achter de app identificeert de gebruiker via een dubbele weg: de banken brengen hun kennis van de klant in, terwijl de simkaart van de smartphone en het netwerk van de operatoren een tweede controle mogelijk maken.

De grote inzet is het beheer van de sleutels tot 'het internet of things’. Meer en meer toestellen zullen geconnecteerd zijn met het internet. De smartphone wordt de sleutel tot ons huis of onze wagen. Het kapen van identiteitsgegevens wordt daardoor lucratiever voor criminelen. De recente hackingaanvallen hebben de cyberveiligheid nog hoger op de agenda gezet.

Kris De Ryck, de CEO van Belgian Mobile ID, leidde eerder de betaalspeler Bancontact. Ook dat is een Belgisch project - de aandeelhouders zijn de vier grootbanken plus AXA Bank. Het groeide in eigen land uit tot de onbetwiste leider in elektronisch betalen, ondanks de concurrentie van internationale giganten als Visa en MasterCard.

Sixdots

Maar lokale allianties kunnen ook mislukken. Belgian Mobile ID is ontstaan uit Sixdots, de geflopte mobiele portemonnee van de vier grootbanken en Proximus. Het project werd enkele jaren geleden met veel bombarie gelanceerd, maar raakte niet van de grond. Daarom heroriënteerden de aandeelhouders het bedrijf naar een nieuwe niche - identificatie via de smartphone - waarna ook Orange en Telenet tot het kapitaal toetraden.

De Sixdots-mislukking schept ruimte voor andere allianties, zoals de betaalapp Payconiq. Dat was aanvankelijk een Nederlands-Belgisch project van ING. In België sloten KBC en onlangs ook Belfius zich aan. Het samenwerkingsverband leidde vorige week tot de oprichting van de vennootschap Payconiq Belgium, met een startkapitaal van 11 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud