Belg houdt ook na coronaversoepeling vinger op de knip

Sinds de versoepeling van de lockdownmaatregelen begin mei mogen de doe-het-zelfzaken weer open. Dat heeft niet geleid tot een forse toename van het aantal betaaltransacties. ©Photo News

In de eerste zes weken van de lockdown hebben de Belgen een derde minder geld uitgegeven dan een jaar eerder, leert een studie van ING België. Nu de strenge lockdownmaatregelen wat worden versoepeld, lijken klanten niet meteen van plan meer te consumeren.

De nieuwe cijfers van de bank zetten nogmaals in de verf hoe de coronacrisis onze manier van winkelen en betalen verandert. Economen van ING België pluisden 98 miljoen elektronische betaalgegevens van klanten uit om hun gedrag tijdens de lockdownperiode te kunnen vergelijken met dezelfde periode vorig jaar. 

In de eerste zes weken van de lockdown, die begon op 16 maart, lag het aantal transacties 28 procent lager dan in dezelfde periode vorig jaar. In waarde was er een daling met 16 procent. In dat cijfer zitten ook typische ‘vaste kosten’ zoals huur, de afbetaling van een lening of verzekeringspremies. 

+85 procent
Online-uitgaven
De grootste drie onlineshops, Zalando, Bol.com en Amazon, zagen de online-uitgaven in de eerste weken na de lockdown met 85 procent toenemen.

Exclusief die uitgaven zakte het aantal transacties met 34 procent, terwijl de uitgegeven bedragen met 31 procent tuimelden. ‘De lockdown heeft een aanzienlijk effect gehad op het bestedingsbedrag van de Belgen en dwong ze hun uitgaven drastisch te verlagen,’ klinkt het bij ING België.

Winkelhieren

Het schokeffect was het grootst in de eerste volle week na de afkondiging van de lockdown. Toen daalde het aantal transacties met 37 procent in vergelijking met een jaar geleden. Zonder ‘vaste kosten’ was de terugval 42 procent, terwijl de uitgegeven bedragen 40 procent lager waren. In de weken daarop lag het aantal transacties gemiddeld een kwart lager. 

Het economisch herstel kan veel trager dan voorzien verlopen.
ING

Als de Belg nog de deur uitging, was het om levensmiddelen te kopen. Klanten gingen misschien minder naar de supermarkt – het aantal transacties zakte 2 procent. Maar dat ze er tegelijk een kwart meer uitgaven, wijst erop dat stevig gehamsterd werd.

Bij slagerijen, bakkers en kruidenierswinkels in de buurt steeg het aantal transacties met 14 procent. Dat heeft deels te maken met het groeiende succes van 'winkelhieren', maar ook met het feit dat die plaatselijke zaken volop elektronische betalingen beginnen aan te moedigen.

Topdagen voor Bol.com 

Door de lockdown zijn Belgen massaal online beginnen te winkelen. Bij de grootste drie onlineshops, Zalando, Bol.com en Amazon, steeg het aantal transacties tijdens de lockdown met 66 procent. De uitgaven bij die drie reuzen gingen jaar op jaar 85 procent hoger. 

De cijfers van ING België illustreren nog eens hoezeer de lockdown inhakte bij fysieke winkels en bedrijven die gedwongen moesten sluiten. In de categorie ‘vervoer’ donderde het aantal transacties ruim 81 procent lager. In ‘kledij en beauty’ viel het aantal transacties met 80 procent terug, terwijl klanten 61 procent minder uitgaven. Voor restaurants en bars viel het aantal transacties 72 procent lager uit, terwijl de uitgegeven bedragen ruim een derde minder waren dan een jaar eerder. 

Geen doe-het-zelf-effect

Intussen heeft de regering de lockdownmaatregelen enigszins versoepeld. Maar de ING-economen zien in de transactiegegevens geen enkele aanwijzing dat klanten snel anders zullen consumeren. Op het einde van de paasvakantie gingen Belgen wel meer de baan op en konden doe-het-zelfzaken en tuincentra de deuren weer openen.

‘Maar de uitgaven zijn niet gevolgd,’ stelt de bank vast. Als die evolutie aanhoudt, kan dat wijzen op een veel lager consumentenvertrouwen na de lockdownperiode. ‘Het economisch herstel kan veel trager dan voorzien verlopen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud