'Belg pompte op vijf jaar miljard in taxshelter voor films'

Onder meer 'K3 Love Cruise'-prent werd gefinancieerd via taxshelter-geld dat werd opgehaald door BNP Paribas Fortis Film Finance. ©BELGA

Het fiscaal gunstregime voor films en podiumkunsten lokte vorig jaar wel minder grote internationale filmprojecten naar ons land, klinkt het in de branche.

Misschien bent u de voorbije kerstvakantie met de kinderen naar de nieuwste K3-film gaan kijken, of trachtte u thuis op de bank nog eens een oude aflevering van ‘In Vlaamse Velden’ uit te zitten. De kans is groot dat die films of series er nooit waren gekomen zonder de zogenaamde ‘taxshelter’. 

Belgische bedrijven of Belgische dochters van buitenlandse ondernemingen, kunnen al sinds 2003 een beroep doen op die fiscale gunstmaatregel om de productie van films en tv-series te financieren. Investeringen vanaf 5.000 euro in dit soort projecten worden via dit gunstregime voor 310 procent fiscaal aftrekbaar. Daarnaast mogen beleggers ook nog een rente op hun geïnvesteerde som verwachten.

De regeling is intussen zo ingeburgerd dat er in ons land nauwelijks nog films of series worden geproduceerd zonder de taxshelter. Sinds begin vorig jaar kunnen ook producenten van opera's, musicals, ballet- en theatervoorstellingen gebruik maken van de regeling. 

Grootbanken aan boord

Alleen al de voorbije vijf jaar investeerden Belgische bedrijven via de taxshelter ongeveer 1 miljard euro in films, series en podiumkunsten, schatte BNP Paribas Fortis Film Finance vrijdag. Die dochter van bankgroep BNP Paribas Fortis biedt klanten al sinds 2007 de kans om via een taxshelter te investeren in audiovisuele projecten. 

200 miljoen euro
Taxshelter
De afgelopen vijf jaar werd tot 200 miljoen euro per jaar opgehaald via de fiscale gunstmaatregel voor de audiovisuele sector.

Ook de andere grootbanken zetten er volop op in, al werken ze daarvoor vaak samen met andere taxshelter-experts. Zo is het Brusselse Casa Kafka via een partnership met Belfius uitgegroeid tot het nummer twee in de sector, na stadsgenoot UMedia. ING België werkt dan weer samen met taxshelter.be, terwijl KBC die producten grotendeels zelf aanbiedt. Enkel voor de financiering van podiumkunsten werkt de Vlaamse bank- en verzekeraar samen met Gallop, een dochter van het productiehuis De Mensen.

Sterk jaar

Uit de cijfers die de banken vrijdag vrijgaven, valt af te leiden dat 2017 opnieuw een sterk jaar was. Casa Kafka haalde in 2017 36,5 miljoen euro, waarvan het merendeel afkomstig is van Belfius. ‘Dat is exact het dubbele van wat we vorig jaar konden verwerven’, zegt CEO Isabelle Molhant.

BNP Paribas Fortis Film Finance zag de investeringen  dan weer met 60 procent stijgen naar 25 miljoen euro, terwijl voor taxshelter.be/ING België de teller op iets meer dan 16 miljoen euro uitwam. 

De opmerkelijke toename van investeringen moet wel wat genuanceerd worden, merkt Guy Pollentier van BNP Paribas Fortis Film Finance op. 'In 2015 zagen een boom in de cijfers nadat een aanpassing van de wet investeringen via een taxshelter had vergemakkelijkt. In het jaar daarop leek iedereen dat topjaar wat te moeten verteren, waardoor de opgehaalde bedragen wat terugvielen. Nu normaliseert alles.’

'De dalende investeringen in 2016 kenden nog een andere reden,’ vult Molhant aan. ‘Door de komst van Netflix en gelijkaardige streamingdiensten kwamen klassieke distributiekanalen, zoals  tv-zenders of cinema’s, meer onder druk. Daardoor daalde het aantal producties.

Inspiratie voor Parijs

’Tegelijk trekt  België minder grote internationale projecten aan dan voordien, stelt Pollentier vast. ‘Vooral omdat sommige landen het Belgische succes willen nabootsen en nu ook hun eigen versie van deze taxshelter willen lanceren. Franse producenten voelen niet meer de noodzaak om naar hier te komen sinds Parijs een eigen fiscaal gunstregime heeft uitgewerkt voor hen. En ook in Italië staat een nieuwe regeling in de steigers. Voor de Belgische overheid is het een uitdaging om hierop te reageren.’

Franse producenten voelen niet meer de noodzaak om naar hier te komen sinds Parijs een eigen fiscaal gunstregime heeft uitgewerkt voor hen
Guy Pollentier
topman BNP Paribas Fortis Film Finance

De uitbreiding van de taxshelter dit jaar naar podiumproducties is wel een serieuze pleister op de wonde. ‘Van de 25 miljoen euro die we vorig jaar ophaalden, was 4 miljoen euro bestemd voor dit soort projecten,’ vertelt Pollentier. ‘En dat terwijl we slechts op 1 miljoen euro hadden gerekend.’

Bij Casa Kafka was dik een derde van de bedragen die vorig jaar werden opgehaald, bestemd voor theater, musicals en dans. ‘We zijn nu in een keer een heel grote speler geworden voor de financiering van podiumkunsten,’ zeg Molhant. ‘Wellicht neemt de vraag naar dit soort financiering dit jaar alleen maar toe.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud