BNP Paribas Fortis maakt reuzensprong in betaalverkeer

De Belgische markt voor elektronisch betaalverkeer biedt nog altijd enorm veel potentieel, zegt BNP Paribas Fortis. ©BELGA

BNP Paribas Fortis zit Worldline, de marktleider op de Belgische betaalmarkt, dichter op de hielen. Nu zijn dochterbedrijf Axepta de betaalactiviteiten voor fysieke winkels overneemt van het Franse betaalbedrijf Ingenico, wordt de grootbank het nummer twee in betaaldiensten in ons land.

BNP Paribas Fortis brak de markt voor het betaalverkeer in België bijna zeven jaar geleden mee open door naast de dominante speler Worldline handelaars eigen terminals en diensten voor de verwerking van transacties aan te bieden. Daaruit groeide een dochterbedrijf, dat onder de naam Axepta betaaldiensten levert aan bedrijven en handelaars in de Benelux. Eind vorig jaar telde het bedrijf 14.000 actieve klanten en had het naar eigen zeggen een marktaandeel van 10 tot 15 procent op de Belgische kmo-markt.

30.000
aangesloten handelaars
Door de deal met Ingenico verdubbelt Axepta in omvang en telt de betaaldochter van BNP Paribas Fortis meer dan 30.000 aangesloten handelaars.

Door een deal met het Franse betaalbedrijf Ingenico kan Axepta dat marktaandeel verdubbelen. De BNP Paribas Fortis-dochter neemt de betaalterminals en de zogenaamde acquiringactiviteiten - de tak die instaat voor het verwerken van kaartbetalingen - in België en Luxemburg over van Ingenico.

De essentie

  • Axepta, de betaaldochter van BNP Paribas Fortis, neemt de in-housebetaalactiviteiten van Ingenico in België over. Dat zijn de betaaldiensten voor fysieke winkels.
  • Door de deal verdubbelt Axepta in omvang. Als de overname is goedgekeurd, zal het bedrijf ruim 30.000 aangesloten handelaars tellen.
  • Door de snellere digitalisering en de coronacrisis nam elektronisch betalen een hoge vlucht. Daar komt binnenkort allicht nog een wet bij die handelaars verplicht minstens een vorm van elektronisch betalen aan te bieden.
  • BNP Paribas Fortis wil zijn betaaldiensten koppelen aan andere services, zoals cashmanagement.

Axepta verwerft zo de contracten van 16.000 handelaars die bij Ingenico zijn aangesloten. Het personeel en de commerciële partnerships verhuizen mee. De e-commerceactiviteiten van Ingenico in ons land blijven wel nog in Franse handen. Hoeveel BNP Paribas Fortis op tafel legt, wordt niet bekendgemaakt. De overname moet wel nog groen licht krijgen van de toezichthouders.

Wet rond elektronisch betalen

Ironisch genoeg heeft Axepta de forse inhaalbeweging te danken aan Worldline. De Franse betaalspecialist kondigde begin vorig jaar aan dat hij Ingenico voor net geen 8 miljard euro wilde overnemen. Dat nieuws stootte op een ‘ja, maar’ van Europa, dat eiste dat Worldline en Ingenico bepaalde activiteiten zouden afstoten omdat de fusiegroep anders te dominant zou worden. Een uitgelezen kans voor Axepta om zijn voetafdruk in België te vergroten.

‘Er zit nog zeer veel potentieel in de Belgische betaalmarkt', zegt Michael Anseeuw, die aan het hoofd staat van de retailactiviteiten van BNP Paribas Fortis. ‘E-commerce zit door de coronacrisis nog altijd enorm in de lift, net als contactloze betalingen in de winkel. Tegelijk wordt gewerkt aan een wettelijk kader dat elke winkel verplicht elektronisch betalen mogelijk te maken.’

BNP Paribas Fortis heeft zijn grote sprong voorwaarts in betaalverkeer ironisch genoeg te danken aan concurrent Worldline, die na de overname van Ingenico verplicht werd bepaalde activiteiten af te stoten.

Veel handelaars zoeken nu naar de betaaloplossing die het best bij hen past, vult Axepta-topman Stijn Cloet aan. ‘De markt groeit ongelooflijk snel. Het aantal kaartbetalingen steeg vorig jaar met 20 procent. Ongeveer 80 procent van de omzet die een handelaar realiseert, wordt vandaag met de kaart betaald. Tot vorig jaar moesten onze verkopers naar potentiële klanten gaan om hen te overtuigen. Nu komen die klanten naar ons. Bij elke nieuwe golf zit de vraag in de lift.’

Sexy betaalverkeer

Dat een grootbank zoals BNP Paribas Fortis zich nadrukkelijker wil manifesteren op de betaalmarkt is opvallend. Tot enkele jaren geleden werd wie in die niche actief was beschouwd als een soort nutsbedrijf, dat er achter de schermen moest op toezien dat alle elektronische transacties correct werden verwerkt.

Een belangrijke job, maar voor veel grootbanken was dat niet iets waarmee ze indruk konden maken op beleggers. Bovendien was er bij die banken vaak te weinig animo om verder te investeren en hun netwerk te laten uitgroeien tot een Europees betaalsysteem. Dat was ook de reden waarom de vier Belgische grootbanken - BNP Paribas Fortis, KBC, Belfius en ING België - 15 jaar geleden besloten hun gezamenlijke betaalbedrijf Banksys te verkopen aan Worldline.

Intussen zijn betaaldiensten plots een pak sexyer geworden. We betalen almaar minder met cash - volgens de recentste ECB-studie gebeurt de helft van de betalingen al elektronisch - en zelfs als de pandemie voorbij is, zal geen einde komen aan die trend.

Het besef dat we met zijn allen meer elektronisch betalen, wakkerde een goudkoorts aan in de wereldwijde betaalindustrie.

Dat besef wakkerde een goudkoorts aan in de wereldwijde betaalindustrie. Aan bedrijven zoals het Nederlandse Adyen of het Amerikaans-Ierse Stripe kleven nu waarderingen die veel hoger liggen dan die van veel traditionele reuzen in de financiële sector. Tegelijk is nog altijd een consolidatiebeweging aan de gang in de sector. Iedereen lijkt volop te vechten om een zo groot mogelijk deel van de koek te kunnen verwerven.

Om die reden besloot Worldline bijna anderhalf jaar geleden landgenoot Ingenico te kopen. Het Italiaanse Nexi gooide in dezelfde periode bijna 13 miljard euro op tafel om zijn positie te versterken in Italië en Scandinavië. Niet zo heel lang daarvoor had het Amerikaanse FIS nog een waanzinnige 38 miljard euro betaald om zijn Britse sectorgenoot Worldpay over te nemen. Waarnemers denken niet dat er snel een einde komt aan dat overnamegeweld.

Bredere dienstverlening

Hoe kan een bank als BNP Paribas Fortis standhouden tegenover die betaalreuzen? ‘Dat soort spelers zijn veelal pure 'acquirers' of betaalverwerkers die het moeten hebben van schaalgrootte', zegt Anseeuw. 'Terwijl wij veel breder gaan in onze dienstverlening.'

Wij kunnen vanuit onze ervaring producten en diensten aanbieden die betaalverkeer minder ingewikkeld maken voor handelaars.
Michael Anseeuw
Hoofd retaildivisie BNP Paribas Fortis

‘We zijn bijvoorbeeld actief in cash management, hebben een marktaandeel van 30 procent als uitgever van betaalkaarten en zijn een belangrijke aandeelhouder van Bancontact Payconiq. Tegelijk zie je dat er bijzonder veel vernieuwingen zijn in betaaltechnologie en voor veel handelaars blijkt dat erg complex. Wij kunnen vanuit onze ervaring producten en diensten aanbieden die dat minder ingewikkeld maken. Dat we als bank doorgaans het eerste aanspreekpunt zijn voor bedrijven of handelaars helpt ons daar natuurlijk in.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud