Bonden beschuldigen Worldline van misbruik tijdelijke werkloosheid

In voedingswinkels stijgt het aantal elektronische transacties, maar in andere sectoren is er een forse daling. ©BELGA

Het gemeenschappelijk vakbondsfront heeft bij de sociale inspectie een klacht ingediend tegen het elektronisch betaalbedrijf Worldline. De bonden vinden het schandalig dat het bedrijf een beroep doet op tijdelijke werkloosheid.

De vakbonden hekelen dat de Belgische afdeling van Worldline , actief in betaalautomaten en elektronische betalingen, een honderdtal werknemers tijdelijk werkloos maakt. 'Het bedrijf heeft 417 miljoen euro aan overgedragen winst en met dergelijke reserves is het schandalig een beroep te doen op de sociale zekerheid', zegt Jan Meeuwens, secretaris van de socialistische bond BBTK.

'Het is schandalig dat een erg winstgevend bedrijf als Worldline beroep doet op tijdelijke werkloosheid'.
Jan Meeuwens
Secretaris BBTK

Hij spreekt van het 'oneigenlijk gebruik van het systeem van tijdelijke werkloosheid'. Het gemeenschappelijk vakbondsfront diende daarom een klacht in bij de sociale inspectie. 

De bonden hebben ook bedenkingen bij een premie voor wie tijdelijk werkloos wordt. 'Dat supplement krijgen de werknemers pas als ze eerst 17 dagen vakantie opnemen voor eind juni', zegt Meeuwens. Hij waarschuwt dat door die maatregelen de dienstverlening aan de handelaars kan verslechteren.

Minder transacties

Worldline Belgiƫ kon maandag niet reageren. Het Franse moederbedrijf maakte twee weken geleden bekend dat het in het eerste kwartaal een hogere omzet had geboekt. Maar de groep meldde ook dat het aantal elektronische betalingen vanaf midden maart met 30 procent gezakt was. In voedingswinkels en apotheken werd wel meer elektronisch betaald, maar dat kon de zware terugval in sectoren als de luchtvaart, benzinestations en andere winkels niet compenseren.

Meeuwens zegt dat het bedrijf weliswaar wat omzet kan verliezen. 'Maar het rekent handelaars ook forfaitaire tarieven aan die niet dalen als er wat minder transacties zijn.'

ICT

'Er is werk genoeg bij Worldline', zegt Tijs Hostyn van ACV Pulse. 'En Worldline is geen alleenstaand geval. Veel ICT-bedrijven vragen tijdelijke werkloosheid aan voor consultants tussen twee opdrachten in. Vroeger zaten die gewoon 'op de bank'.'

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud