Chinezen ontketenen revolutie in internetbankieren

©rv

Tencent, de Chinese internetreus achter de chat-app WeChat, lanceert in eigen land de mobiele bank WeBank. Dat bewijst dat sociale media en bankdiensten naar elkaar toe groeien.

De start van WeBank is in twee opzichten belangwekkend. Het is na Minsheng Bank pas de tweede private bank die actief wordt in het Chinese bankenlandschap, dat door staatsgeleide instellingen gedomineerd wordt. Bovendien gaat het om de eerste bank in China die volledig online zal opereren, zonder fysieke bankkantoren. Alles loopt via de smartphone of een ander mobiel toestel. De e-bank zal zich richten op kleine leningen, voor individuen en kleine bedrijven. Grote leningen blijven het voorrecht van de staatsbanken. Vanaf de lente zou de bank volledig operationeel moeten zijn.

De Chinese premier Li Keqiang kende zondag op een openingsceremonie in Shenzhen de eerste lening via WeBank toe aan een truckchauffeur. De transactie was geregeld met een druk op de computerknop. De aanwezigheid van Li bewijst dat Peking de nieuwe e-bank ondersteunt, om de concurrentie op de Chinese bankenmarkt aan te zwengelen. Peking heeft naast WeBank nog vier andere privébanken de toelating gegeven om activiteiten op te starten.

WeBank is eigendom van een joint venture geleid door de Chinese internetreus Tencent. Ook zijn bekendere concurrent Alibaba heeft een e-bank in de steigers staan, maar Tencent was Alibaba te snel af. Tencent biedt in eigen land een waaier aan diensten aan, zoals zijn eigen sociaal netwerk en het berichtenplatform QQ. Het bedrijf is ook actief in e-commerce en gaming. Wereldwijd is Tencent vooral bekend als het bedrijf achter de chatdienst WeChat, een concurrent voor WhatsApp. WeChat telt 468 miljoen gebruikers, vooral in China, de rest van Azië en het Midden-Oosten. Dankzij een reclamecampagne met de Argentijnse voetbalster Lionel Messi maakte de chat-app ook opgang in Latijns-Amerika. WeChat is in China uitgegroeid tot een heus e-commerceplatform, waarmee je bijvoorbeeld een bioscoopticket kunt kopen.

Techrevolutie

De staatsgeleide bankgiganten als ICBC of Bank of China hoeven zich niet meteen grote zorgen te maken. Met een startkapitaal van omgerekend 400 miljoen euro is WeBank maar een kleine speler. Toch zal de start van de e-bank met argusogen gevolgd worden, ook in het buitenland. Er wordt al lang gespeculeerd op een bank die gerund wordt door Facebook of Apple. Het Chinese initiatief bevestigt alvast dat sociale media en bankdiensten naar elkaar toe groeien, met kleine betalingen en eenvoudige e-commercetoepassingen als eerste verbinding. Traditionele banken wereldwijd vragen zich af hoe een internetplatform, met de smartphone als belangrijkste communicatiemiddel, zijn knowhow zal uitspelen om een concurrentieel voordeel op te bouwen. WeBank wordt een testcase. De instelling wordt gerund door technologie-experts en niet door bankiers.

Voor Tencent en Alibaba biedt een eigen bank het voordeel dat ze de kredietwaardigheid van de klant kunnen meten op basis van gegevens en transacties via de eigen socialemedia- en e-commercediensten. Ze hoeven de ‘big data’ niet aan te kopen, ze verzamelen ze gewoon zelf. Het grote vraagteken is of particulieren wel bereid zullen zijn deposito’s toe te vertrouwen aan de nieuwe e-banken. Wellicht zullen de Chinese socialemediabedrijven deposito’s lokken door iets hogere spaarrendementen aan te bieden dan wat gangbaar is.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud