analyse

Digitale revolutie bedreigt bankwinsten

©AFP

De klassieke banken dreigen tot 60 procent van hun winsten kwijt te spelen aan nieuwe technologiespelers, voorspelt consultant McKinsey. Bankreuzen als BNP Paribas lonken daarom naar digitale allianties.

McKinsey waarschuwt de banken dat in vijf grote segmenten 20 tot 60 procent van de winst dreigt weg te smelten. Het gaat om consumentenleningen, woonkredieten, kmo-leningen, betaalverkeer en vermogensbeheer. Nieuwe technologiespelers, zoals peer-to-peerplatformen voor kredieten of online vermogensbeheerders, zullen niet alleen klanten afsnoepen, maar met hun scherpe tarieven ook de winstmarges naar beneden jagen, staat in het jaarlijkse bankenrapport van de consultant.

De meeste grootbanken zijn zich van het gevaar bewust. ‘Silicon Valley is coming’, vat Jamie Dimon, de CEO van JPMorgan Chase, het samen. Volgens McKinsey zijn de meeste technologiespelers er niet op uit om zelf een bank te worden. Ze azen vooral op de lucratieve activititeiten waar de klantenervaring een grote rol speelt. De ontwikkelingen in het betaalverkeer, waar Apple (met Apple Pay) en Google (Android Pay) op een deel van de koek azen, illustreren dat.

Partnerships

'If you can’t beat them, join them', denken grote Europese bankengroepen als Santander, ING of BNP Paribas. Ze volgen een strategie die uitgaat van verregaande partnerships met de puur digitale spelers. Zo sloot het moederbedrijf van BNP Paribas Fortis afgelopen zomer allianties met zowel Facebook, Google, LinkedIn als Twitter. De partnerships met de grote jongens van de sociale media moeten bij BNP Paribas leiden tot een betere kennis van de klant en online marketingacties in real time.

De Nederlandse bankensector krijgt met de start-up Bunq voor het eerst in jaren een nieuwe concurrent. Dat meldt het Financieele Dagblad. Het IT-bedrijf wil betalingsverkeer aan consumenten verlenen, maar op een totaal andere manier dan een traditionele bank. In eerste instantie gaat het om contactloos betalen met de smartphone, met behulp van een vingerafdruk en een selfie. De consumenten kunnen in circa vijf minuten een betaalrekening openen en daarna transacties uitvoeren. Bunq test zijn betalingsdienst momenteel onder circa duizend gebruikers. Het is voor het eerst in tien jaar dat Nederland er een nieuwe aanbieder van bancaire diensten bij krijgt.

 

Facebook biedt bijvoorbeeld geagreggeerde data aan die grote bedrijven kunnen kopen om hun doelgroepen beter af te bakenen. TEB, het Turkse filiaal dat onder BNP Paribas Fortis valt, gebruikt Facebook al voor de cocreatie van commerciële campagnes.

Daarnaast haalt BNP Paribas ook de banden aan met gespecialiseerde fintechspelers. De lancering van HelloCrowd, het crowdfundingplatform van dochterbedrijf Hello Bank, is daar een voorbeeld van. HelloCrowd draait op de technologie van het gespecialiseerde Franse platform Ulule. Ook Santander en ING halen de banden met de vaak nog piepjonge technologiespelers aan.

‘Fintechspelers kiezen een niche, bouwen daarin hun expertise op en creëren de ultieme klantenervaring’, legt Michael Anseeuw, general manager retail banking bij BNP Paribas Fortis, uit. ‘Een universele bankengroep kan hen niet op alle terreinen overtreffen en zal dus allianties moeten aangaan. Je kan in theorie een volledige bancaire relatie opbouwen met 15 apps. Als een bank niet oplet, staat ze dus volledig buitenspel.’

Digitaal ecosysteem

Hij voorspelt een nieuw digitaal ecosysteem, waarbij traditioneel bankieren gecombineerd wordt met nieuwe platformen. ‘Banken zullen partnerships sluiten met techspelers die ook allianties hebben met andere banken. We zitten in een ‘perfect storm’: het internet is matuur, programmeringskennis circuleert dankzij ‘open source’, de klanten digitaliseren en de fintechspelers kopen op.'

Mogelijk zullen banken in de toekomst vooral beheerders en beschermers van data en klantenprivacy zijn, eerder dan van geld.
Michael Anseeuw
General manager retail banking bij BNP Paribas Fortis

Volgens BNP Paribas zullen banken een sleutelrol spelen bij het beveiligen van klantendata. Anseeuw: ‘We zullen met data even veilig moeten omspringen als met geld. Mogelijk zullen banken in de toekomst vooral beheerders en beschermers van data en klantenprivacy zijn, eerder dan van geld.’

McKinsey wijst nog op het saaie imago van de banken, dat een nadeel vormt in een digitale wereld waarin de klant vaak gevraagd wordt informatie te delen. Technologiemerken als Apple cultiveren een emotionele band met hun klanten. Banken kampen nog met de imagoschade die ze opliepen in de financiële crisis en worden in het beste geval als solide en veilig beschouwd. ‘Banken vertrekken niet van een onmogelijke startpositie. Maar in de financiële omgeving van de toekomst zal je een heel ander soort merk nodig hebben’, besluiten de consultants.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud