Advertentie

‘Eén digitale dollar op honderd via Apple Pay'

Apple Pay kan PayPal onttronen als marktleider in digitale betalingen, denkt ITG. ©AFP

Apple Pay, de mobiele betaaloplossing van Apple, haalde in november een marktaandeel van één procent in de digitale betaalomzet in de VS. Dat zegt het beurshuis ITG in een rapport.

Een marktaandeel van een procent klinkt erg bescheiden, maar is eigenlijk een sterk cijfer voor een betaaloplossing die pas sinds 20 oktober beschikbaar is, en die alleen gebruikt kan worden door de pakweg 20 miljoen eigenaars van een iPhone 6, en dan nog alleen bij een beperkt aantal handelaren. ITG besluit dan ook dat Apple Pay ‘in staat is om de markt voor mobiele betalingen significant te transformeren’.

ITG komt tot  zijn ramingen  op basis van een enquête bij een eigen consumentenpanel. Met zijn procent marktaandeel haalt Apple Pay in één maand tijd een kwart van het ‘gewicht’ van Google Wallet, de mobiele betaaloplossing van Google die al sinds 2011 bestaat.

Volgens ITG-analist Steve Weinstein kan Apple Pay een belangrijke uitdager worden voor PayPal, de online betaaldienst die in de VS momenteel marktleider is in mobiele betalingen. PayPal mist de gebruiksvriendelijkheid en biometrische beveiliging (met vingerafdruk) die Apple Pay wel heeft, klinkt het. Zes op de tien mensen die Apple Pay op hun smartphone installeerden hebben de dienst in november meermaals gebruikt, tegenover slechts 20% van de nieuwe PayPal-gebruikers, aldus ITG.

Consumenten die Apple Pay op hun iPhone installeerden, gebruiken de oplossing volgens ITG voor 5,3% van al hun kredietkaarttransacties en 2,3% van de dollaruitgaven op hun kredietkaart. Hun gemiddelde gebruik ligt op 1,4 keer per week.

De retailers waar het vaakst met Apple Pay betaald werd, zijn Whole Foods, Walgreens, McDonald’s, Panera Bread en Subway.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud