Een op de zeven bemande KBC-kantoren verdwijnt

©Kristof Vadino

KBC pakt zijn kantorennetwerk opnieuw aan. 54 van de 382 bemande kantoren verdwijnen de komende maanden in Vlaanderen, Brussel en Duitstalig België.

De bank-verzekeraar neemt elk jaar zijn kantorennetwerk onder de loep. Want door de oprukkende digitalisering trekken steeds minder klanten naar de kantoren. Eind maart voerde al 56 procent van de KBC-klanten hun bankverrichtingen digitaal uit, waarvan de meeste via KBC Mobile, zo blijkt uit een onderzoek van de bank-verzekeraar.

Opvallend is dat deze trend over alle generaties heen zichtbaar is. 'Bijna een op de drie van onze klanten boven 80 jaar is digitaal actief', zegt woordvoerster Viviane Huybrecht. Bij de 55- tot 80-jarigen is dat percentage gestegen tot 53 procent.

54 kantoren op de schop

Om in te spelen op die digitale trend, gaat de bank-verzekeraar zijn netwerk verder inkrimpen. De bank telt momenteel in Vlaanderen, Brussel en Duitstalig België nog 570 kantoren, waarvan 382 bemande. De overige zijn uitsluitend kantoren met automaten.

De bedoeling is in de tweede jaarhelft en begin volgend jaar 37 bemande kantoren om te vormen tot automatenkantoor. Daarnaast worden 17 bemande bankkantoren en 22 automatenkantoren gesloten omdat het aantal transacties er te beperkt is. In totaal verdwijnen dus 54 bemande kantoren, of een op de zeven. Bij dezelfde oefening vorig jaar verdwenen 65 agentschappen.

In deze cijfers is geen rekening gehouden met de 84 kantoren die zusterbank CBC in Wallonië heeft. Die valt buiten deze oefening.

Zonder corona-effect

Na de transformatie kunnen de klanten nog terecht in 531 -KBC-kantoren, waarvan 328 bemande. 'Het was een oefening die we eind februari al hadden afgerond', legt de woordvoerster uit. 'Maar omdat toen de coronacrisis uitbrak, vonden we het niet opportuun om de implementatie dan al te beginnen. Gedurende de coronacrisis heeft de digitalisering zich verdergezet. Cash werd in die periode beschouwd als een verspreider van het virus, waardoor veel mensen toen ook zijn overgeschakeld op digitaal bankieren. Maar het effect daarvan op de het netwerk is in deze review nog niet verwerkt.'

Geen gevolgen voor personeel

KBC maakt zich sterk dat de nieuwe ingreep geen gevolgen heeft voor de medewerkers die in de getroffen kantoren aan de slag zijn.'Het gaat hier om enkele tientallen werknemers', klinkt het. 'Maar zij kunnen elders aan de slag.' Ofwel in een ander kantoor ofwel bij KBC Live, waar experts klanten te woord staan.

Tijdens de lockdown zag KBC Live het aantal telefonische vragen met 22 procent toenemen tot gemiddeld 104.000 per maand. Bij de dienst zijn intussen 545 medewerkers aan de slag, waarvan 80 procent vanuit de kantoren is gekomen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud