interview

KBC-topman: ‘Een teveel aan managers doodt elke zin voor initiatief'

KBC-topman Johan Thijs laat 65 klassieke agentschappen sluiten of ombouwen tot een automatenkantoor. ©jonas lampens

KBC pakte donderdag verrassend uit met het nieuws dat het niet alleen in zijn kantoornetwerk snoeit, maar ook in het aantal managementlagen aan de top. ‘Alles verandert tegen 300 kilometer per uur’, zegt CEO Johan Thijs. ‘Ik wil niet degene zijn die zegt dat we dan niets moeten doen.’

'We doen het vandaag vrij goed, zie ik.’ We mogen dan wel met Johan Thijs hebben afgesproken om over de langetermijntrends in de banksector te praten, als de KBC-topman ons ontvangt in zijn Brusselse kantoor kan hij het niet laten om op zijn smartphone de aandelenkoers van de bank-verzekeraar te checken.

De reflex is begrijpelijk. Met een stijging van dik 3,5 procent was KBC donderdag een van de sterkste aandelen op de Brusselse beurs. Met een winst van 430 miljoen euro over de eerste drie maanden van het jaar deed de groep het een pak beter dan voorspeld. Met dank aan onder meer stabiele rente-inkomsten en dalende kosten.

Maar de meeste aandacht ging gisteren naar KBC’s beslissing om verder in zijn kantoornetwerk te snoeien en ook het aantal managementlagen aan de top te beperken. De bank gaat 65 klassieke agentschappen sluiten of ombouwen tot een automatenkantoor. Tegelijk gaan 51 andere automatenkantoren die niet rendeerden dicht. Voor de tewerkstelling zijn er geen gevolgen, zegt de groep.

De overheid en de financiële sector moeten een pact sluiten om witwaspraktijken aan te pakken.
Johan Thijs, CEO KBC

‘Dat soort oefeningen doen we al langer’, vertelt Thijs. ‘Vorig jaar hebben we bijvoorbeeld ook 75 kantoren hervormd. We houden de manier waarop onze klanten zich gedragen voortdurend in het oog en spelen daarop in. De realiteit is dat Belgen massaal aan het omschakelen zijn naar digitale bankkanalen. In de eerste drie maanden van dit jaar bankierde 57 procent van onze klanten alleen digitaal. Bovendien moet je al blind zijn om niet te zien dat nieuwe spelers op komst zijn die klanten kunnen verleiden met allerlei sexy digitale diensten en gebruiksgemak. We moeten daarop anticiperen.’

KBC wil ook het aantal managementlagen in de top 300 verminderen. Ook daarvoor haalt u het veranderende klantengedrag aan als argument. Dat klinkt nogal vaag.

Johan Thijs: ‘Als je vandaag een smartphone online bestelt, verwacht je dat die de volgende dag bij je thuis geleverd wordt. Onze klanten willen een even snelle service als het om bankzaken gaat. Waarom tien dagen wachten op de goedkeuring van je woonkrediet? Anderhalf jaar geleden vroeg ik mijn organisatie of we dat proces konden inkorten tot tien minuten, op voorwaarde dat we alle nodige info van de klant binnen hadden. Dat we daarin zijn geslaagd, kon alleen door het beslissingsproces daarover danig in te korten en ons interne organisatiemodel aan te passen.’

Hoeveel beslissingsniveaus telt KBC?

Thijs: ‘Ondertussen kan op sommige plaatsen bij KBC het aantal managementlagen tot tien oplopen. Als iedereen in die structuur zijn mening moet geven, kan een beslissingsproces een tijdje duren. Nu hebben we iedere directeur de boodschap gegeven na te gaan hoe hij alles tot maximaal vijf managementlagen kan terugbrengen. Te veel hiërarchie doodt elke zin voor initiatief.’

‘Op zich heb ik geen schrik van de N26’s en Revoluts van deze wereld. Zolang je inspeelt op de sterke kanten die die nieuwe digitale spelers in de banksector ontegensprekelijk hebben. Als we die pluspunten kunnen combineren met onze troeven, krijg je een onklopbare combinatie. We moeten daaraan werken, want zodra een klant merkt dat hij voor zijn geldzaken over een alternatief beschikt, begint hij anders te denken. Wat we nu aan het doen zijn, is onze toekomst veiligstellen. Als bedrijf, maar ook als werkgever.’

Tegelijk starten de onderhandelingen met de bonden over een verlenging van de werkgelegenheidsgarantie, die eind 2019 afloopt.

Thijs: ‘Het zou een beetje bizar zijn die onderhandelingen in de kranten te voeren, niet? We zitten in een omgeving die tegen 300 kilometer per uur verandert: nieuwe mobiele banken betreden onze markt. Tegelijk maakt de branche zich op voor andere spelers die dankzij de Europese richtlijn PSD2 toegang kunnen krijgen tot betaalgegevens van onze klanten. De regelgeving evolueert voortdurend. Dan wil ik niet degene zijn die vertelt dat we sterk genoeg zijn en dat er niets hoeft te gebeuren. Niet veranderen is gewoon geen optie.’

U laat geen kans onbenut om te benadrukken hoezeer de bankentaksen op uw resultaten wegen.

Thijs: ‘Ik mopper daar niet over, ik stel alleen vast dat KBC op het einde van dit jaar dicht bij een half miljard taks zal zitten. Ik zie dat die bankentaks 12 procent van onze operationele kosten vertegenwoordigt. Op termijn houdt dat ook risico’s in voor de Belgische banken. En dat terwijl de Googles en Facebooks van deze wereld zich hier op het einde van de rit op financiële diensten zullen storten zonder dat ze iets van belastingen betalen. Dan zeg ik: think twice, guys. Sommige politici zien dat ook in. Maar met de verkiezingen in aantocht is het natuurlijk niet het moment om dat publiek toe te geven.’

Na de witwaszaken van de voorbije maanden is de reputatie van de banksector er niet beter op geworden. België is tot nu gevrijwaard gebleven van schandalen. Kunt u garanderen dat dat bij KBC zo blijft?

Op het einde van de rit zullen de Facebooks van de wereld zich hier op financiële diensten storten. Zonder dat ze belastingen hoeven te betalen.
Johan Thijs, CEO KBC

Thijs: ‘Ik kan niet garanderen dat nooit een klein dossier bij ons zou opduiken. Maar als u me vraagt of een reuzenschandaal zoals bij Danske Bank of andere Scandinavische banken bij ons mogelijk zou zijn, zeg ik: jamais. Er loopt hier niemand rond die bereid is de bank in gevaar te brengen om op die manier hogere winsten te boeken.’

Hoe moet de branche het probleem aanpakken? 

Thijs: ‘De overheden en financiële instellingen moeten hier samen een pact tegen sluiten. Nu heb ik een beetje het gevoel dat heel veel van het werk in de richting van de banken wordt geschoven. Terwijl de wetgeving erover breed gaat en tot praktische problemen kan leiden. Omschrijf mij eens ‘ernstige fiscale fraude’? Er bestaat eigenlijk geen echte definitie voor, maar we moeten het wel controleren. Al worden we dan weer op de vingers getikt voor de schending van de privacy als we een bepaalde verdachte transactie te snel melden aan de Cel Speciale Informatie.’

‘Het screenen van dossiers neemt ook enorm veel tijd in beslag en KBC moet er ook steeds meer mensen op inzetten. Maar als de klant de volgende dag naar een andere bank gaat, moet die instelling net dezelfde screening doorvoeren. Compleet nutteloos werk. Waarom zouden we niet samenwerken om een centraal beheerde database te ontwikkelen waarin elke bank kan nagaan met wie ze in zee gaat?’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect