Fintro profileert zich als bank voor senioren

©Photo News

Banken die in deze digitale tijden voluit de kaart van hun kantorennet trekken, ze bestaan. De bakstenen staan centraal in de strategie van Fintro, omdat ze tegemoet komen aan oudere klanten. Beobank houdt vast aan de loketbediende.

‘Eerst de bricks, pas dan de clicks’, is een interne slogan bij Fintro. Het zelfstandigennet van BNP Paribas Fortis wil driekwart van zijn business uit face-to-facecontacten met de klant halen en ‘slechts’ een kwart uit internetverkoop. Dat is vorige week bevestigd bij de voorstelling van het Commercieel Plan 2018 aan de 300 zelfstandige uitbaters van een Fintro-bankkantoor. Daarmee krijgt Fintro (300.000 klanten) de meest ‘fysieke’ positionering van de drie merken bij de moedergroep, naast BNP Paribas Fortis (50% face to face, 50% digitaal) en de experimentele jongerenbank Hello (100% digitaal).

Fintro biedt de bankproducten van BNP Paribas Fortis aan. De agenten zijn daarnaast onafhankelijk verzekeringsmakelaar. Fintro vervult zo bij zijn moedergroep dezelfde rol als Record Bank bij ING. Die bankgroep kiest echter voor een heel andere strategie. Record Bank verdwijnt als apart merk, en de sterkste Record-kantoren worden geïntegreerd in het ING-netwerk.

Niet elke klant digitaal

Fintro’s hernieuwde vertrouwen in bakstenen is ook opmerkelijk omdat sommige fintechexperts het klassieke bankkantoor ten dode opschrijven. Het bankieren via de smartphone zal alles overnemen, voorspellen ze.

Fintro wil driekwart van zijn business uit face-to-facecontacten met de klant halen en ‘slechts’ een kwart uit internetverkoop.

Bankiers stellen echter een digitalisering in verschillende snelheden vast. Fintro ziet, net als de andere banken, dat jongeren niet meer spontaan naar het kantoor komen. Veel oudere klanten willen wel op de digitale trein springen, maar hebben soms een helpende hand nodig. Zowat alle grootbanken mobiliseren daarom (jong) personeel om in de kantoren de klanten digitaal op weg te helpen.

Groot vermogen

Voor de oudste generaties is smartphonebankieren echter een brug te ver. Uitgerekend senioren zijn voor een bank commercieel zeer interessant, omdat ze soms in alle discretie over een groot vermogen beschikken en dus potentiële klanten zijn voor allerhande beleggingsproducten.

‘Oudere klanten zijn niet noodzakelijk de minst interessante’, klinkt het subtiel bij Fintro. ‘In een omgeving waar kantoren sluiten, kunnen we het verschil maken.’ Voor heel wat 80-plussers is een bankkantoor op wandelafstand ook vaak van belang omdat ze slecht te been zijn.

Menselijk contact

Sommige banken schaffen de traditionele loketfuncties in het kantoor stapsgewijs af. De dagelijkse bankverrichtingen, zoals overschrijvingen, stortingen of het aanvragen van kaarten worden afgeleid naar bankautomaten of de smartphoneapp. Maar onder meer Beobank (236 kantoren) houdt vast aan de loketbediende voor klantenonthaal en dagelijkse kasverrichtingen. Het werft er zelfs mensen voor aan, blijkt uit enkele vacatures.

65 procent van alle papieren overschrijvingen wordt vandaag gedeponeerd door klanten ouder dan 65.
Thierry Ballas
woordvoerder Bpost Bank

‘We hebben geen plannen om die functie af te schaffen. Sommige klanten verkiezen de digitale weg, voor anderen blijft het menselijk contact belangrijk’, zegt woordvoerster Sandrine Roberti de Winghe. Van de kantoorhouders bij Beobank wordt overigens expliciet verwacht dat ze ‘actief deelnemen aan het lokale sociaal-economische leven’.

Ook banken als Argenta en AXA Bank hameren op een lokaal verankerd agentennetwerk. De beste relaties met de plaatselijke ondernemers worden nog steeds tussen pot en pint gesmeed, is een achterliggende redenering.

Facebook

Bpost Bank speelt haar 660 Bpost-kantoren, waarvan het merendeel ook op zaterdag enkele uren open is, uit als troef. ‘Profiteer ervan, het is niet overal zo’, zegt de bank op haar website. ‘Het belang van een kantorennet voor ouderen is zeer duidelijk’, zegt woordvoerder Thierry Ballas. ‘Een voorbeeld: vandaag wordt 65 procent van alle papieren overschrijvingen gedeponeerd door klanten ouder dan 65.’

Zolang er dus geld mee te verdienen valt, is het klassieke nabijheidsbankieren nog niet dood. Al gaat het bakstenen bankkantoor wel samen met de digitale kanalen. De Fintro-agentschappen worden aangepord om aanwezig te zijn op Facebook, zodat ze weten welke financiële projecten hun jongere klanten voorbereiden en ze de lokroep van concurrerende banken kunnen counteren. ‘We willen een digitale versterking van de fysieke bankrelatie tussen klant en bankagent’, luidt het.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud