Internetbank Proximus krijgt eigen 'CO2-dashboard'

Belfius-topman Marc Raisière (links) en Guillaume Boutin, de CEO van Proximus, kondigden een jaar geleden aan dat ze samen nieuwe bankdiensten gingen ontwikkelen.

De nieuwe internetbank die het telecombedrijf Proximus deze herfst samen met de staatsbank Belfius lanceert, moet het klanten mogelijk maken om hun CO2-voetafdruk te verminderen als ze aankopen doen.

Net een jaar geleden sloegen Belfius en Proximus de handen in elkaar om samen nieuwe bankdiensten te ontwikkelen voor hun klanten. Terwijl Proximus abonnementen voor internet, digitale tv en mobiele telefonie op maat van de Belfius-klanten ontwikkelde, werkte Belfius een volledig digitaal bankaanbod uit voor de klanten van Proximus.

Die nieuwe internetbank, die 'Banx' heet, wordt normaal gezien eind september gelanceerd. Maar Proximus licht nu al een tipje van de sluier over waar het met Banx heen wil. De komende weken wil Proximus nog meer concrete informatie geven over zijn nieuwe bankaanbod.

Klanten zullen op minder dan vijf minuten een nieuwe bankrekening kunnen openen door hun identiteitsbewijs in te scannen, hun rekeningtype te kiezen en digitaal te ondertekenen. Tegelijk zullen klanten via Banx de kans krijgen om de rekening te delen als ze met vrienden of kennissen op restaurant gaan. Voor die 'split bill'-functie moeten die andere personen geen klant zijn bij Bankx, luidt het.

Voetafdruk verminderen

Volgens het fintechbedrijf Doconomy stelt zijn app consumenten in staat om hun CO2-voetafdruk met de helft te verminderen.

De opmerkelijkste nieuwigheid is dat Banx-gebruikers ook een persoonlijk 'CO2-dashboard' ter beschikking krijgen waarmee ze de milieu-impact van hun transacties kunnen achterhalen. Proximus en Belfius werken daarvoor samen met Doconomy, een Zweeds fintechbedrijf dat toepassingen ontwikkelt die klanten belonen als ze aankopen doen in diensten of producten met een lagere CO2-uitstoot. Volgens Doconomy kunnen consumenten hun CO2-voetafdruk zelfs met de helft verminderen.

Eerder dit jaar had Belfius al het eerste concrete resultaat van de samenwerking met Proximus voorgesteld. Onder de merknaam Beats begon de bank in de lente nieuwe rekeningformules uit te testen waarmee klanten ook telecomdiensten op maat kunnen krijgen.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud