KBC koopt rechten Belgisch voetbal

©Photo News

De bank en verzekeraar KBC gaat de komende vijf seizoenen alle goals en hoogtepunten van de Jupiler Pro League tonen via mobiele clips.

Daarnaast heeft KBC ook de niet-exclusieve rechten verworven op de onlinesamenvattingen van alle wedstrijden.

Vanaf eind augustus zullen zowel klanten als niet-klanten van KBC clips en samenvattingen kunnen bekijken via de mobiele app van de bank. Wie een Plus-rekening heeft bij KBC - en dat is de meerderheid van de klanten - moet daar niets voor betalen.

Prijs van een cheeseburger

Niet-klanten moeten een beperkt bedrag betalen voor de service. 'De prijs om een maand te kijken zal te vergelijken zijn met die van een cheeseburger in een fastfoodrestaurant', zegt Viviane Huybrecht, de woordvoerster van KBC. Bij een keten als Quick kost zo'n cheeseburger 1 euro.

KBC koopt de rechten om de korte samenvattingen mobiel aan te bieden van Eleven Sports, dat eerder alle tv-rechten op het Belgisch voetbal verwierf. Hoeveel de bank betaalt, wordt niet bekendgemaakt. 'Dat is concurrentieel gevoelige informatie', zegt de woordvoerster.

Onestopshop

Dat KBC - dat nooit eerder voetbal sponsorde - plots de highlights van de Jupiler Pro League aan zijn klanten aanbiedt, is op zijn zachtst gezegd verrassend. Maar het komt niet geheel uit de lucht gevallen.

KBC is al enige tijd bezig zijn mobiele app om te turnen naar een onestopshop waar klanten voor meer terechtkunnen dan alleen klassieke bankdiensten. Tickets van De Lijn of de NMBS bestellen. Een plaats in de Kinepolis-bioscopen reserveren of zelfs een parkeerplaats betalen. De bank maakt dat allemaal mogelijk met haar mobiele app.

Zowat alle banken hopen stiekem dat ze met hun mobiele app een centrale plaats kunnen innemen in het leven van hun klanten.

KBC is lang niet de enige bank die haar mobiele app omturnt naar een groot platform dat ook niet-financiële diensten aanbiedt. Nog geen maand geleden verraste de staatsbank Belfius met een verrassende samenwerking met de telecomprovider Proximus. Kort daarvoor had de bank al geïnvesteerd in de zoekertjessite Immovlan, terwijl Belfius het eerder al voor klanten mogelijk had gemaakt onder andere parkeertickets te kopen of een klusjesman te vinden.

Zowat alle banken zijn de voorbije jaren op die openbankingtrein gesprongen. Ze hopen stiekem dat ze kunnen uitgroeien tot een lokale variant van het Chinese WeChat. Dat ontstond als een Chinese variant van de berichtendienst WhatsApp, maar is intussen uitgegroeid tot een super-app waarmee Chinezen bijna hun hele leven kunnen organiseren.

Nu de lage rente hun traditionele verdienmodel onder druk zet, willen de banken met die atypische diensten nieuwe inkomstenbronnen aanboren. Hoe groot het succes van die nieuwe diensten is, is niet altijd duidelijk. De zoektocht naar de ultieme bankenapp lijkt deels gebaseerd op trial and error.

Jonger doelpubliek

De nieuwe voetbaldeal waarmee KBC uitpakt, lijkt ook bedoeld om een jonger doelpubliek aan te spreken. De korte samenvattingen van matchen en videoclips van goals vallen vooral in de smaak bij twintigers die steeds minder wedstrijden willen uitzien, leert een onderzoek.

Het is dan ook geen toeval dat KBC de nieuwe dienst gratis aanbiedt aan de houders van zijn Plus-rekeningen. Die rekeningen zijn gratis voor klanten onder 24 jaar. 'Al die puzzelstukjes vallen in elkaar als je de nieuwe dienst van KBC bekijkt', zegt een waarnemer.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud