KBC snoeit in kantorennetwerk

©Sofie Van Hoof

De bank- en verzekeringsgroep sluit in Vlaanderen acht kantoren en vormt 66 vestigingen om tot een onbemand kantoor.

KBC  telt 625 bemande bankkantoren in België, waarvan 487 in Vlaanderen. Het netwerk wordt in Vlaanderen de komende maanden hervormd, maakt de bank-verzekeraar vrijdag bekend.

Acht kantoren sluiten de deuren en fuseren met naburige vestigingen. 66 kantoren worden dan weer omgevormd tot een onbemande vestiging waar dagelijkse transacties enkel nog via een automaat geregeld kunnen worden. KBC heeft al 110 onbemande kantoren in Vlaanderen.

Het betekent dat het aantal bemande bankkantoren in Vlaanderen daalt van 487 naar 413 tegen eind dit jaar, of een daling met 15 procent.

Dat gaat niet gepaard met jobverlies, onderstreept KBC. 'De medewerkers en sociale partners worden in alle openheid geïnformeerd', klinkt het.

Ook de service blijft op peil, verzekert het bedrijf. Het aantal kantoren waar alle diensten aangeboden worden, verdubbelt tot 145. En KBC zet meer in op bankieren-op-afstand, onder meer via chat of videochat.

Met de ingreep speelt de bank-verzekeraar in op de 'daling van het aantal spontane kantoorbezoeken': 'Klanten treden steeds vaker en sneller via digitale kanalen in contact met hun bank-verzekeraar'.

Sectortrend

Hoogtechnologische omwentelingen en de schrik voor toenemende concurrentie van techreuzen als Amazon en Google doen klassieke bankiers al langer worstelen met hun modus operandi.

In 2016 veroorzaakte ING een schokgolf toen het aankondigde in ons land 3.000 jobs - ongeveer een op de drie - te schrappen en op termijn zowat de helft van de 1.245 kantoren (inclusief dochterbedrijf Record Bank) te sluiten. BNP Paribas Fortis, de grootste bank in ons land, schrapte de voorbije vijf jaar ruim 2.000 jobs en herleidde zijn kantoren van 938 in 2013 tot 680 eind dit jaar.

Uit een studie van de Europese Centrale Bank bleek vorig jaar dat sinds de kredietcrisis 6.939 bankkantoren gesloten zijn in de eurozone.

LBC waarschuwt voor ongerustheid bij personeel

De christelijke bediendebond LBC kan zich vinden in de logica van de herschikking van het kantorennetwerk bij bank-verzekeraar KBC. Maar de LBC waarschuwt ook dat elke hervorming tot ongerustheid leidt bij het personeel. Het personeel heeft 'absoluut zekerheid' nodig over loon en functie, aldus vakbondsafgevaardigde Dirk De Backere.

LBC bekijkt enerzijds of de veranderingen goed zijn voor de strategie van het bedrijf. 'Als we met een open blik kijken naar hoe alles evolueert en naar de fouten in het model van vandaag, dan speelt men daar wel degelijk op in', zegt De Backere. Nu zijn er bijvoorbeeld veel klachten over de bereikbaarheid in de namiddag en er zijn kantoren met een probleem van personeelsbezetting, klinkt het. Na de hervorming blijft het netwerk volgens hem ook 'voldoende fijnmazig'.

Anderzijds zijn er de mogelijke gevolgen voor het personeel. De vakbond gaf de directie de boodschap mee dat het betrokken personeel zekerheid nodig heeft. Bij KBC is het uitgangspunt dat het betrokken personeel maximaal op zijn huidige niveau kan blijven werken en dat er niet geraakt wordt aan het vast loon, klinkt het. Daar moet de directie rekening mee houden, maar De Backere verwacht weinig problemen.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect