Advertentie

KBC wil klanten belonen met eigen digitale munt

KBC-topman Johan Thijs wil nog meer inzetten op eigen toepassingen met virtuele munten.

De bank-verzekeraar KBC werkt aan een KBC Coin, die trouwe klanten kunnen besteden aan extra diensten. Tegelijk bouwt de groep een digitale kluis, waar klanten meer persoonlijke gegevens veilig kunnen bewaren.

KBC experimenteert al lang met virtuele munten en de technologie waarop ze draaien. Eerder deze maand lanceerde de groep een proefproject met TRES, een initiatief rond de vroegere Option-topman Jan Callewaert, om te achterhalen of oplaadbeurten voor elektrische wagens niet makkelijker kunnen worden betaald met een eigen cryptomunt.

Het gaat hier niet om bitcoin of speculatie met andere virtuele munten.
Johan Thijs
Topman KBC

Maar de bank heeft nog meer toepassingen met crypto in de pijplijn, zegden topman Johan Thijs en directeur innovatie Erik Luts vrijdag. ‘Daarbij heb ik het niet over bitcoin of speculatie met andere virtuele munten’, verduidelijkte Thijs. ‘Wel over cryptomunten als een digitale versie van de cash die je op zak hebt. Centrale banken en banken onderzoeken volop de mogelijkheden van virtuele munten en de extra diensten je ermee kan aanbieden.'

KBC Coin

De KBC Coin waar de groep aan timmert, is moeilijk te vergelijken met de bitcoin. De cryptomunt zou alleen in een gesloten omgeving kunnen worden gebruikt - vergelijk het met een jeton op een festival - en is gelinkt aan bestaande valuta, zoals de euro.

De essentie

  • KBC zet de komende maanden in op de ontwikkeling van eigen virtuele munten en de bescherming van de privacy van zijn klanten.
  • Met de KBC Coin, zoals de eigen cryptomunt heet, worden trouwe klanten beloond. Al zijn ook andere toepassingen mogelijk: de munt kan in principe ook een consumptiecheque vervangen.
  • Tegelijk bouwt de bank-verzekeraar een platform waar klanten veilig persoonlijke digitale gegevens kunnen bewaren.
  • Kate, de digitale stemassistente die zes maanden geleden werd gelanceerd, lijkt beloftevol. KBC gaat Kate nu ook inschakelen in zijn kantoornet om medewerkers te ontzorgen.

De bank-verzekeraar kan de KBC Coin gebruiken om trouwe klanten te belonen, geeft Thijs mee. ‘Daarmee kunnen ze dan de franchise voor hun ongevallenverzekering betalen, of een reisverzekering voor hun volgende trip kopen. In principe kunnen we ook ons personeel een bonus uitkeren in KBC Coins in plaats van bijvoorbeeld consumptiecheques.'

Niet alleen geld wordt digitaal, ook de persoonlijke data van klanten. Die staan vaak wantrouwig tegenover de grote technologieplatformen waar ze hun gegevens kunnen bewaren en vrezen er geen controle meer over te hebben. Als grootbank geniet KBC wel dat vertrouwen, meent Thijs. De bank gaat daarop inspelen en profileert zich als ‘schatbewaarder van de privacy’. De mobiele app van KBC heeft al een datakluis, maar de bank wil die diensten op korte termijn uitbreiden.

‘We bouwen een platform waar klanten de controle hebben over hun digitale identiteit’, verduidelijkt Luts. ‘Ze kunnen daar garantiebewijzen, informatie over hun beleggersprofiel of andere identiteitsbewijzen bewaren. De bank heeft geen directe toegang tot die info. We waken er wel over dat die veilig aan andere partijen kan worden bezorgd als de klant dat wil, bijvoorbeeld bij het boeken van een vliegtuigreis’, legt Luts uit. Vanuit diezelfde visie werkte KBC samen met het gezondheidsplatform Helena ook een oplossing uit waarbij klanten en niet-klanten weldra makkelijker en veiliger informatie over coronavaccinaties en testresultaten kunnen bijhouden.

Kate voor kantoor

In november lanceerde KBC Kate. Met de gepersonaliseerde stemassistent kunnen klanten bankzaken afhandelen met de smartphone, maar ook via artificiële intelligentie voorstellen krijgen om hun financiën beter te regelen. Een half jaar na de officiële start heeft een op de twee gebruikers van de KBC-app Kate minstens één keer aangeklikt of gebruikt.

De stemassistent Kate zal bepaalde arbeidsintensieve taken uitvoeren, zoals het analyseren van klantendossiers of de agenda voor onze medewerkers samenstellen.
Erik Luts
Hoofd innovatie KBC

Deze maand nog wil KBC Kate voor het eerst ook inzetten om bedrijfsklanten te ondersteunen. Vanaf augustus zal de digitale assistente ook het KBC-personeel bijstaan. ‘Kate kan arbeidsintensieve taken uitvoeren, zoals klantendossiers analyseren of de agenda voor onze medewerkers samenstellen. Daardoor hebben medewerkers meer tijd om hun gesprekken met de klanten zo optimaal mogelijk te laten verlopen.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud