KBC zet mee schouders onder vastgoedwebsite

©Wouter Van Vooren

De bank en verzekeraar KBC slaat de handen in elkaar met de vastgoedwebsite Immoscoop en 16 makelaars om met een nieuw platform de achtervolging in te zetten op de marktleider Immoweb.

De zoekertjessite Immoscoop is al een vijftal jaar bezig aan een opmars in Vlaanderen en ontstond als een coöperatie van vastgoedmakelaars die hun woningen een tijdlang exclusief op dat platform aanbieden.

De bedoeling is dat KBC als structurele partner zijn bank- en verzekeringsproducten rechtstreeks kan aanbieden via Immoscoop.

Intussen zijn meer dan 500 vastgoedkantoren aangesloten bij Immoscoop, maar met 1 miljoen bezoekers per maand blijft de site voorlopig nog altijd het kleine broertje in de branche. Ter vergelijking: marktleider Immoweb, sinds 2012 in handen van de Duitse mediareus Axel Springer, krijgt dagelijks 600.000 bezoekers.

Duw in de rug

De nieuwe samenwerking met KBC kan Immoscoop een flinke duw in de rug geven. Concreet stappen de bank en verzekeraar en Immoscoop, samen met 16 makelaarsbedrijven, elk voor de helft in een nieuw platform: Immoscoop 2.0. Financiële details over de strategische samenwerking worden niet bekendgemaakt.

De bedoeling is dat KBC als structurele partner zijn bank- en verzekeringsproducten rechtstreeks kan aanbieden via Immoscoop.

Beyond banking

Nieuw is zo'n samenwerking niet. Vorig jaar kondigde de staatsbank Belfius al aan dat ze een belang van 30 procent nam in Immovlan, de tweede zoekertjessite van het land waarvan ook de mediabedrijven Rossel en Roularta aandeelhouder zijn. Enkele maanden daarvoor had Immoweb ook al een partnership gesloten met de onlinebank Keytrade, die huizenjagers in staat stelt om volledig digitaal een woonkrediet af te sluiten via het platform.

De voorbije maanden kondigden grootbanken ook opvallende samenwerkingen rond telecomdiensten, mobiliteit of zelfs inbraakbeveiliging aan.

Grootbanken zien zulke samenwerkingen met niet-financiële spelers almaar nadrukkelijker als een manier om klanten aan zich te binden. Nu klanten minder en minder het kantoor bezoeken en digitaal bankieren de norm is, wordt die 'beyond banking'-trend steeds belangrijker. Niet alleen vastgoed wordt daarbij als belangrijke niche gezien. De voorbije maanden kondigden grootbanken ook opvallende samenwerkingen rond telecomdiensten, mobiliteit of zelfs inbraakbeveiliging aan.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud