Advertentie

Meer klachten over banken door toename van fraude

©Photo News

Vorig jaar hebben gezinnen en bedrijven 4.197 klachten ingediend bij de ombudsman voor de financiële sector. Er was vaak discussie over de afhandeling van fraudegevallen.

19%
Klachten Ombudsfin
Vorig jaar hebben gezinnen en bedrijven 4.197 klachten ingediend bij de ombudsman voor de financiële sector, een stijging met 19 procent.

Ombudsfin, de ombudsdienst voor financiële diensten, zag vooral de klachten over betalingen en betaalrekeningen toenemen. Daarbij ontstaan vaak discussies tussen de bank en de klant over verrichtingen bij fraude bij online bankieren.  De ombudsdienst herinnert klanten eraan nooit codes of bankgegevens mee te delen aan derden. 'Te veel consumenten laten zich in de val lokken door listen van fraudeurs', klinkt het in een persmededeling.

Woede

Ook de strengere regels om het witwassen van geld en de financiering van het terrorisme te voorkomen, leiden tot betwistingen. De banken hebben de afgelopen jaren hun controlevoorschriften aangescherpt en deinzen er niet voor terug rekeningen op te zeggen als ze denken dat dat nodig is.

'De stopzetting van de cliëntenrelatie zonder motivatie heeft bij een bepaald aantal consumenten tot onbegrip en zelfs woede geleid', schrijft ombudsman Françoise Sweerts in het jaarverslag.

ING

De integratie van Record Bank in ING midden vorig jaar heeft tot heel wat problemen geleid, onder meer omdat er documenten van Record Bank verloren waren geraakt of niet altijd onmiddellijk werden teruggevonden. De ombudsman merkte op dat er bij de uitvoering van orders heel wat vertraging was en dat nieuwe bankkaarten en codes verkeerd werden opgestuurd naar de voormalige Record Bank-cliënten.

Veel Record Bank-klanten wilden na de overname weg bij ING. Die bankoverstap haperde regelmatig, blijkt uit de klachten die binnenkwamen. Ombudsfin wijst erop dat ING de wettelijke termijnen om een snelle bankswitch mogelijk te maken niet altijd nakwam. Ook als klanten daar bij ING over klaagden, werden die klachten niet op tijd behandeld.

Ondernemers die een krediet hadden bij Record Bank protesteerden ook omdat ze plots verplicht werden een rekening bij ING te nemen voor de terugbetaling van dat krediet. In het contract stond nochtans dat ze ook een rekening bij een andere bank konden hebben.

Ombudsfin vermoedt dat de vele problemen een gevolg zijn van de grote werkdruk en gebrekkige kennis bij het personeel als gevolg van de fusie.

Gegrond

De ombudsman merkt ook op dat, net in als de voorbije jaren, een groot deel van de klachten niet ontvankelijk is. De klanten moeten eerst zelf contact opnemen met de klachtendienst van de financiële instelling om een oplossing proberen te zoeken. Pas als dat niet lukt, kan de ombudsman optreden. Van de 495 klachten die Ombudsfin ontvankelijk en gegrond achtte, werd 95 procent opgelost.

Hypothecair krediet

Een lichtpunt is dat de klachten over consumentenkredieten en hypothecaire kredieten vorig jaar gedaald zijn.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud