Nederlandse betaaldienst haalt 665 miljoen euro op

De Belg Ken Serdons (links), de commercieel directeur van Mollie, samen met de Nederlandse oprichter, Adriaan Mol. ©Mollie

Mollie, een van de snelst groeiende digitale betaalspecialisten, haalt 665 miljoen euro op. Het Nederlandse fintechbedrijf is nu 5,5 miljard euro waard.

Mollie noemt zich de ideale partner voor kleine en middelgrote bedrijven die een webshop uitbouwen. De betaaldienst uit Amsterdam belooft dat iedereen in enkele minuten tijd een betrouwbaar en gebruiksvriendelijk betalingssysteem kan opzetten.

Sinds 2016 is Mollie fysiek aanwezig in België. Op dit moment werken er acht mensen in ons land. De meest tot de verbeelding sprekende klanten zijn Game Mania, Club Brugge en Deliveroo.

Van de oprichting in 2004 tot 2019 deed Mollie alles op eigen kracht. Oprichter en grootaandeelhouder Adriaan Mol was van mening dat op eigen kracht groeien een organisatie dwingt om pragmatische keuzes te maken. Tot hij in 2019 vond dat de groeispurten sneller en groter moesten worden.

Volgens het bedrijfsanalyseplatform CB Insights is de Nederlandse start-up een van de vijf waardevolste niet-beursgenoteerde fintechs in Europa.

Vandaag kondigt de Amsterdamse betaalspecialist aan dat hij 665 miljoen euro heeft opgehaald in een derde investeringsronde. Het investeringsfonds Blackstone Growth nam het initiatief. Ook EQT Growth, General Atlantic, HMI Capital, Alkeon Capital en TCV tekenden in. Dat brengt het totale bedrag dat het bedrijf de voorbije twee jaar heeft opgehaald op meer dan 780 miljoen euro.

20 miljard euro aan transacties

De financieringsronde waardeert Mollie op 5,4 miljard euro. Volgens het bedrijfsanalyseplatform CB Insights is de Nederlandse start-up een van de vijf waardevolste niet-beursgenoteerde fintechs in Europa. Op wereldniveau staat Mollie in de top 20.

'Natuurlijk profiteert Mollie van de gevolgen van de coronapandemie', zegt de Belg Ken Serdons, commercieel directeur bij Mollie. 'Consumenten die voor de pandemie nooit iets online hadden gekocht, werden daar in de lockdowns toe verplicht.' In 2020 verwerkte Mollie meer dan 10 miljard euro aan transacties, een verdubbeling. In 2021 rekent het op 20 miljard euro aan transacties. Ter vergelijking, de Amerikaanse betalingsexpert Stripe behandelde volgens CB Insights net geen 300 miljard euro aan transacties.

Wij richten ons in de eerste plaats op kmo's. Dat is een markt die niet bediend wordt door spelers die zich richten op de grote 'corporates'.
Ken Serdons
Commercieel directuer Mollie

Het is dringen op de markt van de digitale betalingsexperts. In Nederland alleen al proberen spelers zoals Adyen, Buckaroo en Mollie een deel van de groeiende digitalebetalingskoek op te eisen. Een bedrijf als Adyen mikt op grote bedrijven zoals Facebook, Netflix en Uber. Bekende internationale spelers zijn het Amerikaanse Stripe en het Britse Checkout.com. België heeft geen speler die te vergelijken is met de diensten die Mollie aanbiedt.

Bij Mollie zien ze die betaalspecialisten nog niet echt als concurrenten. 'Wij richten ons in de eerste plaats op kleine en middelgrote ondernemingen', zegt Serdons. 'Dat is een markt die niet bediend wordt door spelers die zich richten op de grote corporates. Het is een segment waar nog heel veel groei in zit.' Met de Mollie-app is het ook mogelijk in een fysieke winkel of in een restaurant te betalen via een QR-code.

Internationale expansie

De nieuwe investeringen moeten Mollie helpen verder te groeien in België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. 'De situatie in al die landen is vergelijkbaar', zegt Serdons. 'Betalingsdiensten werken er veelal met verouderde technologie. Ze hanteren een complexe prijszetting en bieden slechte of zelfs helemaal geen service.' Serdons en zijn collega's maken zich sterk dat ze op al die punten veel beter scoren.

De vraag is dan waar de ambitie van Mollie ligt. Moeten we binnenkort een overname verwachten? Of misschien een beursgang? Daar blijft Serdons vooralsnog op de vlakte. 'De nieuwe en bestaande investeerders hebben allemaal een langetermijnfocus. Ons doel is onze business en onze klanten supersnel te laten groeien. De focus ligt op internationale expansie en de verdere ontwikkeling van het product.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud