Nederlandse digitale bank Bunq neemt België in het vizier

©rv

De traditionele banken het vuur aan de schenen leggen met een exclusief digitaal aanbod. Dat doet internetondernemer Ali Niknam al enkele jaren met het Nederlandse Bunq. Nu richt hij zijn pijlen op België.

Bankdiensten aankondigen alsof het om een nieuw gadget gaat van een technologiebedrijf in Silicon Valley. Zo zet Niknam zijn internetbank in de markt. De 38-jarige ondernemer van Canadees-Iraanse afkomst presenteerde in het Amsterdamse DeLaMar Theater Update #10 van Bunq. Het hoofdpunt van de show: de mededeling dat de Nederlandse mobiele bank, die enkel via een app werkt, voortaan 0,27 procent interest biedt op al haar rekeningen. Geen wereldschokkend percentage, maar wel een veelvoud van de lage rente die klassieke banken bieden.

En opmerkelijk: de rente geldt voor alle rekeningen, want Bunq maakt geen onderscheid tussen zicht- en spaarrekeningen ‘We willen alles zo eenvoudig mogelijk maken. We gaan geen ingewikkelde constructies verzinnen met op de spaarrekening dit en op zichtrekening dat. Bij ons is het heel rechttoe, rechtaan: een rekening is een rekening en rente is rente’, zegt Niknam.

Basisrente en getrouwheidspremie zijn veel te ingewikkeld. Wij bieden één rente zonder onderscheid tussen zicht- en spaarrekening.
Ali Niknam
Ceo Bunq

Dat geldt ook voor klanten uit België, een land waar Bunq zich voortaan ook op richt. ‘De basisrente en getrouwheidspremie bij jullie, dat is allemaal veel te ingewikkeld.’ Bunq heeft een aanbod dat in heel Europa gelijk is. Bij een premium-abonnement krijg je een pakket met 25 rekeningen ‘zodat je makkelijk kan budgetteren’ en drie kaarten, ‘een Maestro, een Mastercard en nog een noodkaart’.

Dat lijkt meer dan wat je bij een klassieke bank krijgt, maar de prijs is met 7,99 euro per maand ook wat hoger. Maar noem het vooral geen bankrekening met een kaart, verzekert Niknam. ‘De gebruikservaring is compleet anders, bijvoorbeeld omdat je alles op elk moment zelf kan regelen via de app. Bedrijfsleiders kunnen met één druk op de knop facturen scannen in plaats van ze allemaal in te geven. We vernieuwen een product waarvan iedereen dacht dat het uitontwikkeld was en je er geen verschil meer mee kon maken.’

Met de nieuwe update kunnen klanten aangeven waarin de bank hun centen investeert: parkeren op een rekening bij de ECB, investeren in groene bedrijven, leningen verstrekken... ‘We leggen de controle volledig bij de gebruikers’, zegt Niknam.

BUNQ
BUNQ

> Nederlandse internetbank opgericht door Ali Niknam, die fortuin maakte met het webhostingbedrijf TransIP.

> 90 werknemers.

> Enkel actief via een app in Nederland, Duitsland, Frankrijk, Spanje, Italië en Oostenrijk.

> Werkt samen met Google Pay en Apple Pay, en TransferWise voor internationale betalingen.

Zal er veel veranderen met de ‘komst naar België’, want er zijn nu toch ook al Belgische klanten? ‘We hebben nog niet bewust Belgen aangesproken, maar meerdere Belgen hebben ons inderdaad al gevonden’, zegt Niknam. De bank blijft werken met een Nederlandse banklicentie, maar Niknam verzekert dat er achter de schermen wel veel verandert. ‘We hebben ons aangemeld bij de Belgische regulator. België wordt een land dat we actief ondersteunen. En de gebruikersdata van Belgen zullen we meenemen om nieuwe productbeslissingen te maken. We rollen stap voor stap nieuwe diensten uit om naar een compleet bankenaanbod te gaan.’

Hoeveel klanten Bunq heeft, is een goed bewaard geheim. Het bedrijf met 90 werknemers is nog volledig in handen van Niknam, die er al tientallen miljoenen van zijn persoonlijk fortuin in pompte. Dat verdiende hij als oprichter van het webhostingbedrijf TransIP, dat uitgroeide tot het grootste in de Benelux. Niknam controleert dat bedrijf nog altijd, maar is er operationeel niet meer actief.

Over het type klanten van Bunq is Niknam spraakzamer. ‘Een eerste groep, van ondernemers, koppels die gaan samenwonen tot expats, gebruikt ons voor het gebruiksgemak.’ Een tweede groep zijn mensen die de toekomst omarmen en kiezen voor de gebruikservaring. ‘Die mensen kijken niet of iets 4 of 5 euro per maand kost. Ze hebben graag een paar euro’s over voor de waarde die ze in ruil krijgen’, zegt Niknam.

Uit de jongste jaarrekening, die over 2017, blijkt dat de klanten aan het eind van dat jaar 104 miljoen euro aan deposito’s bij Bunq hadden. Het jaar werd afgesloten met een verlies van 9 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud