opmerkelijk

Personeel ABN AMRO voelt zich 'dubbel gefopt'

Het personeel van ABN AMRO is niet opgezet met een testmail van de directie. ©REUTERS

'Dubbel gefopt.' Zo voelen meerdere werknemers van de Nederlandse bank ABN AMRO zich volgens vakbond De Unie. Want wat eerst een veheugend bericht leek over de terugkeer van het vorig jaar geschrapte kerstcadeau, bleek een interne test te zijn.

Woensdagavond ontving het personeel van ABN AMRO een jubelende mail van het management: ze krijgen een Echo Dot voor hun tomeloze inzet, beloofde het bericht. Een Echo Dot is een spraakgestuurd apparaatje van Amazon dat de gebruiker informeert over nieuws, berichten verstuurt en muziek afspeelt.

Vorig jaar schrapte toenmalig topman Gerrit Zalm het kerstcadeau, maar nu werd het verlies goedgemaakt. 'Nu de resultaten weer een stijgende lijn te pakken hebben wil het management graag een mooi gebaar maken', lazen de 17.000 Nederlandse werknemers van ABN AMRO volgens De Volkskrant.

Mooi niet dus. De mail was volgens de Nederlandse krant in werkelijkheid een door de bank zelf verstuurde phishingmail. ABN AMRO wilde weten hoe gevoelig de medewerkers zijn voor het stelen van interne gegevens. De valse mail is te herkennen aan de afzender ABN Armo.ml en de naamloze ondertekening door 'het management team'. Klikte het personeel op de bijgeleverde link, dan kregen ze te lezen dat ze in de val getrapt zijn.

Dode mus

De beveiligingsactie is tegen het zere been van een deel van de werknemers. 'De bank wantrouwt het eigen personeel en maakt het en passant blij met een dode mus', zegt Emanuel Geurts van vakbond De Unie. 'Medewerkers hebben het idee dat de bank speelt met hun gevoelens.' Volgens Geurts voelt het personeel zich toch al weinig gewaardeerd. 'Er is een stijgende lijn bij de bank, maar in de cao-onderhandelingen en bij dit soort acties merk je dat er geen waardering is voor het gedane werk.'

'Dit is heel vervelend voor mensen die op hun ziel getrapt zijn', zegt ook Margot van Kempen, de voorzitter van de raad van medewerkers, de ondernemingsraad van ABN Amro. Ze voegt er wel aan toe dat niet iedereen bij de bank gekrenkt rondloopt.

'Mails van criminelen zijn ook heel vernuftig', luidt de verdediging van woordvoerder Jeroen van Maarschalkerweerd van ABN AMRO. De mail was niet bedoeld om te kwetsen, zegt hij, maar echte phishingmail speelt nu eenmaal in op gevoelens. Een bank heeft veel waardevolle informatie en moet dus goed beschermd zijn tegen digitale indringers.

Zou de bank dezelfde mail versturen, nu blijkt dat werknemers zich dubbel gefopt voelen? Van Maarschalkerweerd: 'Als de mail een groot aantal reacties oproept, dan was het misschien niet zo'n gelukkig onderwerp.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud