Advertentie

Saxo Bank moet stevige boete betalen in Nederland

De Belg Vincent Germyns leidt de Belgische, Nederlandse en Franse activiteiten bij Saxo Bank, dat vier jaar geleden BinckBank overnam. ©BELGA

De Nederlandse beurswaakhond legt de onlinebroker een boete van meer dan 500.000 euro op omdat die risicovolle producten verkocht aan onervaren beleggers.

Europese beurshuizen en banken mogen ingewikkelde en risicovolle beleggingsproducten niet zomaar aan iedereen verkopen. Ze moeten zich richten tot beleggers met het juiste risicoprofiel en voldoende ervaring. Financiële instellingen zijn ook verplicht maatregelen te nemen en procedures uit te werken om te vermijden dat onervaren beleggers alsnog de producten kunnen kopen die niet bij hun beleggingsprofiel passen.

Volgens de Nederlandse toezichthouder AFM heeft BinckBank, de Nederlandse onlinemakelaar die drie jaar geleden werd overgenomen door het Deense Saxo Bank, zich lange tijd niet aan die Europese regels gehouden. De broker zou de regels bijna twee jaar, tussen december 2019 en december 2021, aan zijn laars hebben gelapt.

530.000
De AFM legt BinckBank, intussen Saxo Bank, een boete van 530.000 euro op.

Volgens de AFM was het productbeleid van BinckBank onvoldoende uitgewerkt en schoot het bedrijf tekort in het bepalen van de doelgroepen aan wie producten mochten worden verkocht. 'Kort samengevat ontbraken de handvatten waarmee BinckBank kon vaststellen of sprake was van een verkoop buiten de doelgroep', klinkt het in een persbericht. 'BinckBank kon daarom niet garanderen dat het alleen beleggingsproducten aanbood die in het belang van de klanten waren.'

De toezichthouder legt BinckBank daarom een boete van 530.000 euro op. Overnemer Saxo Bank zal die moeten ophoesten. De boete bedroeg aanvankelijk 625.000 euro. Maar omdat BinckBank volledig aan het onderzoek meewerkte, stemde de AFM ermee in de zaak vereenvoudigd af te ronden, waardoor de boete 15 procent lager kwam te liggen. De Nederlandse beurswaakhond merkt verder op dat BinckBank/Saxo Bank vandaag wel aan de wettelijke vereisten voldoet.

Ook de Belgische toezichthouder, de FSMA, hield de manier waarop het toenmalige BinckBank zijn producten aan de man bracht in 2019 tegen het licht. Na die inspectie moest Binck en dus later Saxo Bank de vragenlijsten voor complexe producten bewerken. Tegelijk moest de bank haar aanbod van complexe producten tijdelijk verminderen. Tot een boete is het voor zover bekend niet gekomen. Maar de timing van die oefening was sowieso slecht voor Saxo Bank, dat toen de klanten van Binck met moeite naar zijn eigen platform moest laten overschakelen.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie
Gesponsorde inhoud
Tijd Connect
Tijd Connect biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.
Partnercontent
Partner Content biedt organisaties toegang tot het netwerk van De Tijd. De partners zijn verantwoordelijk voor de inhoud.