De kaart die medewerkers motiveert

Een kredietkaart is een blijk van vertrouwen tussen de verstrekker en de gebruiker. Bij een bedrijfskaart geldt dit nog meer: zo’n kaart toekennen aan een medewerker is daar natuurlijk een duidelijk bewijs van.

De ‘corporate card’ biedt niet alleen vrijheid, maar wordt dus ook een kwestie van motivatie en responsabilisering. Dit psychologische aspect wordt te vaak vergeten in de (lange) lijst van voordelen die objectief aan de kaarten worden toegekend.
Ook hier bestaan lichte verschillen tussen de diensten die worden aangeboden door de verschillende kaartverstrekkers.

Maar toch is de lijst van voordelen voor een medewerker lang:
- Geen voorschot uit eigen middelen voor de medewerker.
- Bijstand. De houders van bedrijfskaarten hebben toegang tot diensten, die telefonisch permanent bereikbaar zijn voor inlichtingen over modaliteiten, goedkeuringen, enz. Bepaalde ‘dienstverleners’ geven ook juridisch en medisch advies.
- Verzekeringen. Als transportkosten met de kaart betaald worden, geniet de kaarthouder van een ongevallenverzekering tijdens de reis, inclusief vervoer naar een medisch centrum of een repatriëring. De voorwaarden van deze verzekering variëren naargelang de verstrekkers: vergelijk de dekkingstermijnen (duur van de reis), de bedragen voorzien voor schadevergoeding, de interventiemaxima: bedragen die schommelen tussen 200.000 en 300.000 euro zijn geen uitzondering.
- Ongemakken. Bijkomende beschermingen bij onvoorziene omstandigheden: vertraging van de vlucht, gemiste aansluiting, verlies of diefstal van bagage en andere ongemakken onderweg, die het voorwerp kunnen uitmaken van een kleine of grote schadevergoeding.
- Gestolen of verloren kaart. De kaart moet binnen de 24 uur gratis kunnen worden vervangen - waar ook ter wereld. Daarnaast wordt onrechtmatig of frauduleus gebruik van de kaart gedekt door een verzekering, waarmee u alle financiële tegenslagen moet kunnen vermijden. Niet alle kaarten bieden deze dienst aan.
- Getrouwheidsprogramma. Mits u een bescheiden bijdrage betaalt, kennen bepaalde kaarten bij elke betaling met de kaart punten toe, die u kunt inruilen tegen ‘corporate’ geschenken, hotelovernachtingen, gastronomische diners, air miles …
- Onlinetoegang. In bepaalde gevallen kunnen de medewerkers toegang krijgen tot hun onlinerekening. Dat maakt het opstellen van hun onkostennota’s gemakkelijker.
- Uitgavenlimiet. Bepaalde kaarten leggen geen uitgavenlimiet op, waardoor u het hoofd kunt bieden aan alle onvoorziene omstandigheden. In andere gevallen wordt de toegestane uitgavenlimiet bepaald in overleg met de onderneming.
- Gratis betalingen in bepaalde monetaire zones of gunstige wisselkoersen.
- Aanvullende diensten kunnen worden verzilverd naargelang de grootte van de onderneming (kmo of multinational), of het type ‘corporate card’ dat werd gekozen. Ook hier bestaan er standaardmodellen en prestigieuze versies …
- Gratis persoonlijke kaart erbovenop. Bent u houder van een bedrijfskaart? Dan krijgt u soms van dezelfde verstrekker een persoonlijke kredietkaart voor privéaankopen. Daarbij geniet u van bijkomende voordelen: gratis tweede kaart, hogere uitgavenlimiet, enz.

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud