‘Corona kost evenementenbusiness minstens 150 miljoen euro'

Batibouw was een van de beurzen die toch nog konden doorgaan. Dat kon omdat er weinig buitenlandse bezoekers en standhouders zijn. ©BELGA

De massale annulatie van evenementen decimeert de omzet van de Belgische toeleveringsbedrijven in de sector. Tegen eind juni wordt het omzetverlies al geschat op 150 miljoen euro. Duizenden jobs staan op de helling.

‘Dit seizoen is helemaal verloren. Voor mijn bedrijf heb ik de verwachte omzet uit de standenbouw tot eind juni gewoon op nul gezet. Een verlies van zo’n 2 à 2,5 miljoen euro’, zegt Emile De Cartier, CEO van de standenbouwer Conceptexpo en voorzitter van Febelux, een van de belangrijkste organisaties van toeleveranciers in de evenementensector. Een rondvraag bij Febelux raamt het totale verlies bij de toeleveranciers op 150 miljoen euro.

Gaat de internationale beurs Seafood in Brussel nog door? Persoonlijk denk ik niet. Ondertussen worden nog altijd kosten voor de voorbereiding gemaakt.
Emile De Cartier
Voorzitter Febelux

'We hebben vooral duidelijkheid nodig. In Duitsland, Frankrijk en Italië is alles afgelast. In België blijft de onzekerheid bestaan. Gaat de internationale beurs Seafood in Brussel nog door? Persoonlijk denk ik niet. Ondertussen worden nog altijd kosten voor de voorbereiding gemaakt.’

Heel wat toeleveranciers gaan in overlevingsmodus. 'Cruciaal is welke steun ze krijgen van de overheid. En dat de banken niet te snel de stekker uittrekken’, zegt De Cartier. De gevolgen in de sector zullen volgens hem niet te overzien als het coronavirus ook in het najaar nog op de evenementenmarkt blijft wegen.‘Tijdelijke werkloosheid kan enige tijd soelaas bieden, maar niet lang.’

84.000 jobs

Volgens een onderzoek van de Karel de Grote Hogeschool biedt de evenementenbusiness werk aan 84.000 mensen. Dat is evenveel als de voedingsindustrie. De onderzoekers telden in 2018 3.222 bedrijven, actief  als organisatoren (683) en/of toeleveranciers (2.583). Die laatste zijn vooral actief op het vlak van catering (26%), entertainment (24%),  eventpersoneel (21%), standenbouwers en decoratie (20%), audiovisueel (19%) en eventlocaties (18%).

Op basis van een enquête bij 9 procent van die bedrijven kwamen de onderzoekers na extrapolatie aan 42.000 medewerkers in loondienst en nog eens evenveel freelancers.

Het aantal evenementen wordt geschat op 77.000 per jaar.  Daarvan zijn twee derde business-to-business evenementen (teambuilding, congressen, beurzen als Seafood, awarduitreikingen...) De business-to-consumer evenementen (sportevenementen, muziekfestivals, beurzen zoals Batibouw en Autosalon) zijn goed voor 27 procent. 

De onderzoekers gaan ervan uit dat de cijfers eerder een onderschatting zijn. Evenementen van steden en gemeenten en van vzw’s zijn niet opgenomen.  

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud