interview

Deceuninck-CEO: 'Geen overnamebod in de steigers'

©Dieter Telemans

De koophonger van grootaandeelhouder en CEO Francis Van Eeckhout bij Deceuninck is bijna gestild. 'Om het bedrijf van de beurs te halen heb ik niet de middelen en de notering biedt ook voordelen.'

Francis Van Eeckhout bouwt sinds de instap in 2014 stelselmatig zijn aandeel in het West-Vlaamse bedrijf op. Momenteel heeft hij via zijn vennootschap Gramo 26,26 procent van de specialist in pvc-bouwprofielen in handen.

In de marge van de jaarresultaten zegt Van Eeckhout, sinds vorig jaar CEO, dat zijn koophonger stilaan gestild is. Vanaf 30 procent wordt een grootaandeelhouder geacht zijn controle gebetonneerd te hebben en moet hij via een overnamebod de overige aandeelhouders de kans geven uit te stappen.

26,26
CEO en mede-eigenaar Francis Van Eeckhout heeft momenteel 26,26 procent van Deceuninck in handen.

'Ik werk veel voor Deceuninck, en ik wil daar ook de vruchten van plukken', stelt Van Eeckhout. Maar ik wil onder de 30 procent blijven omdat er dan extra verplichtingen bijkomen. Ik heb nu ook warrants (een soort aandelen-opties, red.), zodat ik niet te dicht bij de 30 procent mag komen. Ik wil dus parkeren rond de 28 à 28,5 procent.'

'Een delisting (het bedrijf van de beurs halen, red.) is een andere mogelijkheid, maar daarvoor heb ik niet de middelen', zegt Van Eeckhout. 'Bovendien heeft een beursnotering ook voordelen voor het imago, de discipline en de werknemers.' Bij de huidige beurswaarde (317 miljoen euro) zou het prijskaartje rond 230 miljoen euro liggen. 

Van Eeckhout liet eerder al uitschijnen dat 30 procent zijn ambitie niet is. 'Die 30 procent is absoluut geen idée fixe', klonkt het vorig jaar nog in De Tijd.

Marketing in Turkije

Deceuninck kon voor 2016 goede resultaten voorleggen. De fabrikant van pvc-bouwprofielen krikte de omzet met 4 procent op tot 670,9 miljoen euro. De bedrijfswinst gaat - mede dankzij de uitzonderlijke meerwaarde op de verkoop van de Amerikaanse terrassenafdeling - ruim een derde hoger naar 36,1 miljoen euro.

Turken laten de beschermfolie jaren aan onze raamprofielen hangen omdat ze willen tonen dat ze kwaliteit kunnen kopen. Het is alsof ze met een BMW rijden.
Francis Van Eeckhout
CEO Deceuninck

De terugkeer van het bedrijf, dat zwaar getroffen werd tijdens de economische crisisjaren, is vooral te danken aan de sterke prestaties in Turkije. Daar lijkt Deceuninck niet te lijden onder de politieke instabiliteit. Het bedrijf groeit er sterker dan het bbp.

'Branding is zeer belangrijk in Turkije', vertelt CEO Van Eeckhout. Mensen laten de beschermfolie van ons merk Winsa jaren aan hun ramen hangen omdat ze willen tonen dat ze goede kwaliteit kunnen kopen. Het is alsof ze met een BMW rijden.'

'De politieke situatie is er niet makkelijk, maar ons management is het gewend om daarmee om te gaan. Er is onzekerheid, maar de vooruitzichten voor de Turkse economie blijven goed.'

Ook in de VS, waar Deceuninck net een fabriek in de westelijke deelstaat Nevada heeft gebouwd, vlotten de zaken. Aangezien president Donald Trump de lokale bedrijven wil steunen, toont Van Eeckhout zich behoorlijk optimistisch. 'Wij produceren zeer lokaal in de VS en surfen dus mee op de lokale golven. De eerste tekenen zijn positief. America will help to make Deceuninck great again', grapt hij.

Omzetdaling door brexit

Nadat het bedrijf vorig jaar sterk investeerde in Turkije en de VS, is het dit jaar de beurt aan Europa, dat alsmaar minder bijdraagt tot de winst. 'We worden minder en minder een Europees bedrijf. We moeten meer cash generen en ondertussen moderniseren, bijvoorbeeld in België, waar nog veel handmatig gebeurt in de fabrieken.'

2,2 miljoen
Door de Brexit en het zwakke pond zag Deceininck zijn Britse omzet van 28 miljoen euro 2,2 miljoen euro naar beneden gaan.

Vooral het Verenigd Koninkrijk ontwikkelt zich tot een zorgenkind voor Deceuninck. Door de Brexit en het zwakke pond zag Deceininck zijn Britse omzet van 28 miljoen euro 3,5 miljoen euro naar beneden gaan. Bovendien vreest het bedrijf dat het consumentenvertrouwen in het Verenigd Koninkrijk nog even in het slop zal zitten.

'Ramen renoveren is niet dringend; de ramen voor nieuwbouw werden een jaar geleden al besteld. We kunnen de zwakke munt compenseren door de prijs te verhogen. Maar aangezien wij geen marktleider zijn, konden we dat niet meteen doen. We zullen dit even moeten uitzweten', aldus de CEO.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content