Herstructurering duwt Deceuninck stevig in het rood

Deceuninck-CEO Francis Van Eeckhout.

Door een herstructurering ging Deceuninck in 2019 zwaar in het rood. Ook de Turkse economie blijft het bedrijf parten spelen. Het aandeel zakte anderhalf procent, maar de CEO houdt de moed erin.

'2019 was geen goed jaar, we moeten daar niet flauw over doen.' CEO Francis Van Eeckhout zegt het zoals het is. Deceuninck, de materialengroep die ramen en deuren maakt, zag zijn omzet afgelopen jaar dalen met zes procent, tot 633,8 miljoen euro. Het bedrijf uit het West-Vlaamse Hooglede sluit het boekjaar 2019 af met een nettoverlies van 14,7 miljoen euro. Dat is bijna het spiegelbeeld van het resultaat van vorig jaar: toen haalde het nog een nettowinst van 15,6 miljoen euro. 

14,7 miljoen
nettoverlies
Deceuninck dook in 2019 netto 14,7 miljoen euro in het rood.

De CEO wijst meteen naar Turkije als boosdoener. In de divisie Turkije & Emerging Markets daalde de omzet met 19 procent. Daar sukkelt Deceuninck al even onder druk van de Turkse economie. Omdat de inflatie er sinds 2018 fel steeg en de grondstoffen duurder waren, vielen de volumes terug. 

'Crisissen duren daar normaal gezien kort en krachtig, nu sleept het langer aan. Dat hadden we niet verwacht', zegt Deceuninck. Hij merkt tekenen van beterschap - de lira is opnieuw stabiel, de inflatie en intrest zakten licht - maar nadat hij vorig jaar iets te optimistisch bleek over de situatie in Turkije, is hij op zijn hoede. 'Ik ben positief gezind, maar sta me toe om voorzichtig te zijn in mijn financiële voorspellingen.'

Herstructurering

Ook de financiële kosten, die opliepen tot 22,5 miljoen euro, wegen stevig door op het eindresultaat. Dat komt enerzijds door de hoge rentevoet in Turkije, waar volgens het bedrijf pas sinds begin 2020 beterschap te zien was, maar vooral door een grote herstructureringsactie in Europa, waar de omzet daalde met 1,8 procent tot 332,3 miljoen euro. 'Daar liepen te veel projecten tegelijk', zegt Van Eeckhout.

We stellen onze langetermijnvisie niet in vraag.
Francis Van Eeckhout
CEO Deceuninck

Om de efficiëntie op te krikken en de kosten te drukken werd een fabriek in Duitsland afgeslankt en de productie verhuisd naar Polen, wat 9 miljoen euro kostte. Deceuninck beklemtoont dat het om een eenmalige factuur gaat, die past in de 'strategische herpositionering' van het bedrijf in Europa.

Daar hintte Van Eeckhout in augustus al op. 'We moeten meer gebruik maken van de handjes in het oosten', klonk het toen. Voorlopig heeft het bedrijf geen verdere plannen om de Europese activiteiten nog meer te centraliseren.

Vruchten

Volgens het bedrijf weegt die investering op de resultaten van 2019, maar moeten daar de komende 18 maanden vruchten van te plukken zijn. 'We zitten in een trage sector', verdedigde Van Eeckhout zich. 'Levertijden lopen soms op tot meer dan een jaar.'

Toch houdt het bedrijf de moed erin. 'Ons businessmodel in de VS en Turkije zit goed. In Europa kan het beter, maar daar werken we aan. Turkije is onze ziel en onze toekomst, daar verkopen is niet aan de orde.' Ondanks het jaarverlies keert Deceuninck opnieuw een brutodividend - ook een blijk van optimisme - uit van 3 cent. Dat impliceert een brutodividendrendement van 1,5 procent.

Deceuninck zag zijn verkoopcijfers niet stijgen sinds de naam op de wielertruitjes van Quick-Step staat.

Koers

Nog een grote kost in 2019 was de koers: eind 2018 werd Deceuninck hoofdsponsor van wielerploeg Quick-Step. Dat moest voor extra zichtbaarheid en dus meer klanten zorgen, maar die blijven voorlopig nog weg. Wielerfanaat Van Eeckhout: 'We zien geen significante stijging in de verkoop sinds onze naam op de wielertruitjes staat. Maar we moesten het stof er wat van blazen, ik blijf ervan overtuigd dat de koers een positieve zaak is voor Deceuninck.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud