Advertentie

Kraanbedrijf Arcomet wankelt

De torenkranen van Arcomet werden onder meer ingezet bij de bouw van de Franse brug van Millau ©Guy Puttemans

Het Belgische kraanverhuurbedrijf Arcomet verkeert in zwaar weer. De verliezen lopen op en de schuldgraad is hoog. Aan de top is Dirk Theyskens, zoon van oprichter Karel Theyskens, vervangen door een Fransman.

Arcomet uit Paal-Beringen groeide afgelopen decennia uit tot de grootste onafhankelijke verhuurder van kranen in de wereld, zo staat ook op de site van het bedrijf. Maar of het die status nog lang kan aanhouden, lijkt twijfelachtig.

Het bedrijf dat in 1956 werd opgericht door Karel Theyskens als Ateliers de Constructions Métallurgiques, aanvankelijk een leverancier van steenkoolwagentjes voor de Limburgse mijnen, heeft zware financiële problemen.

De holding boven Arcomet, Global Lifting Partners, boekte vorig jaar 40 miljoen euro verlies op een omzet van 81 miljoen. Dat is beduidend meer dan het jaar voordien. Toen bleef het verlies beperkt tot 17 miljoen en lag de omzet nog 10 miljoen euro hoger. De financiële schulden lopen op tot 165 miljoen euro.

Het nieuwe businessplan 2014-2020 dat eind 2013 door Dirk Theyskens en zijn management werd opgesteld, verwacht bovendien geen structurele verbetering van de (lage) huurprijzen en de bezettingsgraden van de kranen. Dat zette de externe financiers er toe aan om de vennootschap, op basis van verwachte financiële moeilijkheden, ‘in default’ te verklaren. Met andere woorden: het gevaar bestaat dat de groep op termijn zijn schulden niet meer kan betalen en kapseist.

De enige positieve noot is dat de Belgische vestiging in Paal operationeel winstgevend is en dat nog geen bankconvenanten zijn gebroken. Maar de vestiging torst wel bijna 9 miljoen euro interest- en rente-indekkingslasten.

Het management van Arcomet startte dit jaar gesprekken met externe financiers over een belangrijke kapitaalinjectie en een structurele vermindering van de schulden.

Volgens het jaarverslag hebben die gesprekken geleid tot een princiepakkoord en zal de verdere uitwerking in de tweede helft van 2014 plaatsvinden. Hoe ver het daar mee staat is echter onduidelijk.

Bij het bedrijf wil niemand commentaar kwijt. Ook niet over de wissel aan de top. Afgelopen maand nam Dirk Theyskens nochtans ontslag als ceo. Officieel om persoonlijke redenen. Hij blijft in het directiecomité zetelen tot eind dit jaar. Theyskens, die nog een belangrijke aandeelhouder is, leidde het bedrijf meer dan 30 jaar - aanvankelijk met zijn broer Leo - en bouwde Arcomet uit tot een multinational met vestigingen in Nederland, Groot-Brittannië, Duitsland, Frankrijk, Italië, de VS, Singapore, Hongkong, Taiwan en Korea.

Theyskens wil niet reageren. Hij is vervangen door Philippe Cohet, een Fransman afkomstig van Manitowoc Cranes en sinds april werkzaam bij Arcomet.

Arcomet plant, zo staat in een toelichting bij het jaarverslag, een herstructurering . Die is volgens het bedrijf noodzakelijk om de continuïteit van de groep te garanderen.

Het nieuwe management staat voor een niet geringe opdracht. Want ook dit jaar blijven de huurprijzen in de (cyclische) kraanverhuursector nog ver onder het niveau van voor de crisis. Een bouwondernemer met een verleden in de financiële sector, vat het probleem van Arcomet als volgt samen. ‘De verhuur van grote torenkranen is een gevaarlijke business. Je bent volledig afhankelijk van de bouw en als de aannemer een probleem heeft, heb je ook problemen. Om te overleven in de sector heb je de echt gespecialiseerde kranen nodig van een Sarens, Michielsens of Aertssen. Hoge torenkranen zijn te weinig high tech’.

De Belgische Boël-holding Sofina, die samen met LFPI - een fonds van de Franse zakenbank Lazard - sinds twee jaar de controle heeft over Arcomet, wou gisteren evenmin commentaar kwijt. Arcomet telde eind vorig jaar een 300 werknemers.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud