Advertentie

Recticel: 'Nog nooit zulke prijsstijgingen meegemaakt'

Olivier Chapelle, de ceo van Recticel ©Photo News

De explosie van de grondstoffenprijzen met 34 procent in een jaar tijd is ongezien, zegt Recticel-CEO Olivier Chapelle. 'Prijsstijgingen meteen doorrekenen aan de klanten was nodig om te overleven.'

De schuimrubberfabrikant Recticel is een van de uitblinkers op de beurs  omdat hij erin slaagde het hoofd boven water te houden in een context van extreme prijsstijgingen van zijn belangrijkste grondstoffen.

Sinds januari vorig jaar zijn de prijzen van de chemische stoffen TDI, MDI en polyolen met respectievelijk 84 procent, 61 procent en 17 procent gestegen. De drie zijn de belangrijkste ingrediënten voor de producten die Recticel maakt: isolatiepanelen, autozetels, matrassen en andere schuimrubbertoepassingen.

Dat leidde tot aanhoudende tekorten van bouwisolatie. De prijshausse ging in het eerste halfjaar van 2017 onverminderd door. 'In de periode van juni 2016 tot juni 2017 stegen de prijzen gemiddeld 34 procent', verklaarde Olivier Chapelle, de CEO van Recticel, op een persconferentie.

Nooit gezien

Zo'n stijging op korte termijn is nooit gezien, geeft Chapelle aan. 'In 2009-2010, net na de financiële crisis, gingen de prijzen ook sterk omhoog. Maar toen gebeurde dat in twee jaar, nu in een.'

In 2009-2010, net na de financiële crisis gingen de prijzen ook sterk omhoog. Maar toen gebeurde dat op twee jaar tijd, nu op één.
Olivier Chapelle
CEO Recticel

Daardoor moest Recticel kort op de bal spelen en zelf zijn prijzen verhogen. Vaak al in amper een maand tijd. 'Dat was geen leuke boodschap voor de klanten, maar we konden niet anders. In de eerste jaarhelft was de impact ongeveer 50 miljoen euro, evenveel als onze ebitda (brutobedrijfswinst, red.). Als we niet hadden ingegrepen, hadden we geen ebitda meer', zegt de CEO.

Oorzaken

De oorzaak is een krapte in de productie van chemische stoffen door allerlei incidenten in fabrieken wereldwijd en het te traag op gang komen van nieuwe productiecapaciteit. Dat die incidenten zo'n grote impact hebben komt omdat er wereldwijd maar een klein aantal grote spelers actief is met een beperkt aantal fabrieken. Het gaat om chemiemultinationals als BASF, Covestro en Huntsman.

Wat brengt de toekomst? 'We verwachten geen daling de komende twee maanden', zegt Chapelle, die voor daarna geen voorspellingen kan doen. Op langere termijn zou het aanbod wel kunnen toenemen. 'We rekenen erop dat er binnen het jaar aankondigingen komen van capaciteitsuitbreidingen. Maar het duurt drie tot vijf jaar eer die kapitaalintensieve nieuwe fabrieken operationeel zijn'.

Automotive

De automotiveafdeling, actief in autozetels en dashboards, kende een sterke omzetstijging (+18 procent). Maar het blijft de bedoeling die te verkopen, onderlijnt Chapelle. 'We hebben die strategische beslissing genomen, maar het is geen dringende zaak want de activiteit kent een mooie groei door nieuwe contracten. Het is belangrijk dat we er de juiste prijs voor krijgen. We hopen dat we de verkoop voor eind 2018 kunnen afronden.'

De brand in een cruciale Tsjechische fabriek (Most) in januari heeft wel een impact gehad op de verkoopplannen, geeft Chapelle toe. Recticel moest overmacht inroepen en met klanten als BMW, PSA, Daimler, Renault en Volkswagen oplossingen zoeken om ervoor te zorgen dat de band in hun autoassemblagefabrieken zo weinig mogelijk verstoord raakte. Daarbij werd een deel van de productie verplaatst.

De situatie bij de meeste klanten is genormaliseerd. De herbouwde fabriek zal midden oktober volledig operationeel zijn. In de eerste jaarhelft was er een impact van 4,9 miljoen euro door de brand. Ook in de tweede jaarhelft zal er nog ene impact zijn van hogere kosten en terugbetalingen door verzekeringsmaatschappijen, maar Recticel kan nog geen inschatting geven. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud