Advertentie
reportage

Snel groeien op zon en verse lucht

'Sportsponsoring ondersteunt onze naambekendheid', vindt Pieter Lecluyse. ©Tom Verbruggen

Ventilatie, natuurlijke koeling en zonnewering voor gezonde leefruimten, dat is het credo waarop Renson al jaren met 25 procent per jaar groeit. Met dank aan het Kyotoklimaatprotocol en slimme ingenieurs die daar een antwoord op bieden. ‘65 van de 680 werknemers doen aan onderzoek en ontwikkeling.’ Dat loont, blijkt uit een ebitda van 30 procent en doorbraken tot in New York en Sjanghai.

In het strak ogende, door architect Jo Crépain ontworpen hoofdkantoor van Renson langs de E17 in Waregem springen de enorme glaspartijen, die het weidse landschapskantoor in vol daglicht stellen, meteen in het oog. Maar het voelt er ook fris en helder: heel het kantoorgebouw wordt op een natuurlijke manier geventileerd en gekoeld. Geen elektrische ventilatoren of airco. De ventilatieroosters in de vloer, waarlangs de verse lucht wordt aangevoerd, lijkt eenvoudig, maar de roosters zijn zo opgebouwd dat ze voldoende lucht binnenlaten en tegelijk het lawaai van de autosnelweg buitenhouden.

Het kantoorgebouw is een fysieke staalkaart van wat Renson te bieden heeft: ventilatie, koeling en zonnewering. Want het gebouw werkt ook met de natuurlijke, ‘gratis’ nachtkoeling van de gebouwen. En in de zomer houdt het de zonnewarmte buiten door middel van een uitgebreid gamma zonweringsystemen: van aluminium lamellen schuifpanelen en windvaste screens tot volledige overkappingen voor terrassen en tuinen.

New York

Peter Gilbert staat aan het hoofd van wat hij met een knipoog CSI noemt, ‘customized solution through innovation’, de afdeling onderzoek & ontwikkeling gespecialiseerd in op maat gemaakte gevelsystemen.

DEME, Accent Jobs, B&R Bouwgroep en Renson. Op 20 oktober mag een van deze vier Vlaamse bedrijven zich Onderneming van het Jaar noemen. De Tijd ging praten met telkens vier gedreven werknemers die - de voeten in de klei - gestalte geven aan de succesvolle aanpak van de genomineerden. Vandaag: Accent Jobs.

Met een team van vier medewerkers werkt hij grote projecten uit op vraag van internationale klanten. ‘Deze week haalden we nog een order van 1 miljoen euro binnen voor 8.000 vierkante meter aan zonnescreens in appartementen. In Barcelona hebben we screens geïnstalleerd van 20 meter hoog. We moesten er poortmotoren op plaatsen om ze in beweging te krijgen. Voor een project met zonwerende lamellen op het New Yorkse Herald Square hebben we samengewerkt met Barco - een voorbeeld van onze open innovatiestrategie - om in de lamellen leds te integreren die een beeld tegen de gevel kunnen projecteren. Sommige van de op maat gemaakte producten worden later standaardproducten.’

De afdeling van Gilbert is goed voor 5 procent van de 125 miljoen euro omzet in 2014, precies ook het aandeel van de omzet dat naar de ontwikkeling van nieuwe producten gaat. En dat loont: 75 procent van de omzet komt vandaag uit producten die de voorbije vijf jaar ontwikkeld zijn. De hoge toegevoegde waarde zet zich om in een ebitda-marge van 30 procent. En aangezien Renson een 100 procent familiebedrijf is, kan het een groot deel van de winst opnieuw investeren in O&O. 65 van de zowat 680 werknemers werken op die afdeling onderzoek en ontwikkeling.

  • Opgericht in 1909 door Polydore Renson, de overgrootvader van de huidige eigenaar-CEO Paul Renson.
  • 680 werknemers, van wie 65 onderzoekers-ingenieurs.
  • Omzet 2014: 125 miljoen euro (+25%).
  • Verwachte omzet 2015: 140 miljoen euro
  • Ebitda-marge: 30 procent.

Het verschroeiende groeitempo van 25 procent per jaar van Renson is echter ook te danken aan de verstrengde energienormen van woningen en kantoren, in België, maar stilaan ook ver daarbuiten. Zelfs in Californië, het mekka van de klassieke energieverslindende airconditioning, raken ze stilaan overtuigd van natuurlijke koeling. ‘Ventilatie was jarenlang een noodzakelijk kwaad’, weet projectleider Nick Mannekens, die in juni 1984 door eigenaar-CEO Paul Renson persoonlijk van de schoolbanken werd geplukt. ‘Waarom niet gewoon even het raam openzetten, was de redenering. Maar met het Kyotoprotocol in 1999 en de strengere isolatienormen kregen we de wind in de rug. Want wat ben je met een goede isolatie als je daardoor geen verse lucht meer binnenkrijgt? Of wat heb je aan grote glaspartijen als je constant het gebouw moet koelen?’

Pieter Lecluyse ©Tom Verbruggen

Mannekens komt als verbindingsofficier tussen architect, aannemer en Renson vaak in scholen, rusthuizen en ziekenhuizen, waar natuurlijke koeling heel welkom is. ‘Ik was onlangs nog in een school in Sint-Jans-Molenbeek. Schrijnend wat ik daar zag. 33 leerlingen in een klein lokaal, slecht verlucht. Daar zijn we nu aan een proefproject bezig met ons Thermotune-systeem, een verluchtingssysteem met voorverwarming, dat minstens 22 kubieke meter verse lucht per uur aanvoert (de norm), zonder een tochtgevoel te creëren.’

De innovatie bij Renson komt niet uit de lucht vallen. Het is de taak van Els Vandaele, business development manager, om haar voelsprieten in de markt te steken om te weten wat de consument op langere termijn nodig heeft. ‘Domotica met de bediening van ventilatie en screens vanuit een app is uiteraard een van die tendensen waar we volop aan werken. Ook met ingebouwde filters tegen pollen en vervuiling zijn we bezig. Naarmate we meer internationaliseren moeten we onze producten ook aanpassen aan lokale smaken, gewoonten en normen. Bijvoorbeeld in de VS moet de kwaliteit van poederlakken veel sterker zijn. Screens moeten daar bestand zijn tegen orkanen en aardbevingen. We moeten dus lokale testlaboratoria aanspreken.’

Wat was een mijlpaal in uw carrière?

‘De overname van een specialist in zonwering, want door de intelligente combinatie van ventilatie en zonwering leveren we nu totaalconcepten voor een gezond en comfortabel binnenklimaat en kunnen we eenzelfde klant meer mogelijkheden aanbieden.’

Wat was uw grootste blunder?

‘Het heeft mij altijd gespeten dat ik in het verleden niet meer kansen gegrepen heb om industriegronden te kopen langs de E17. Onze hoofdzetel valt nu enorm op voor potentiële werknemers, professionals, maar ook voor de consumenten.’

Waar besteedt u het meeste tijd aan?

‘Ik loop rond in de firma, start nieuwe projecten op, reis veel en bezoek jaarlijks heel wat beurzen. Overal vind ik inspiratie, snuif ik trends op en leer ik nieuwe mensen kennen. Een vliegende kraai vangt meer dan een zittende.’

Waar droomt u van?

‘De gezondheid en het comfort van elke wereldburger is voor mij cruciaal. Mijn grootste droom is onze gezonde concepten met ventilatie, zonwering, natuurlijke koeling en terrasoverkappingen wereldwijd uit te rollen.’

In welke van de andere bedrijven die de genomineerd zijn voor Onderneming van het Jaar zou u kunnen werken?

‘Stuur me maar naar de baggergroep DEME, want zij slagen er als lokale speler ook in om internationaal sterk door te breken.’

Van de 100 miljoen euro omzet komt vandaag al de helft uit het buitenland, grotendeels Europa. ‘We doen meer dan 50 beurzen per jaar over heel de wereld’, zegt Pieter Lecluyse, die op de marketingafdeling werkt. ‘Dat betekent dat we wel elke week ergens ter wereld een stand aan het bouwen zijn. Een goede relatie met de beursorganisatoren betekent soms het verschil tussen een goede of een slechte standplaats.’

Renson heeft ook meer dan 70 eigen mensen in de verkoop en een netwerk van distributeurs over heel de wereld. ‘Sinds vorig jaar hebben we ook verkoopkantoren in China (Sjanghai), Dubai, de VS (Los Angeles en New York). Na de opstartfase beginnen die nu goed te draaien, onder meer door goede contacten met architectenbureaus.’

Behalve met de beurzen houdt Lecluyse zich ook bezig met evenementen en sportsponsoring door Renson: de Duitse ploeg Giant-Alpecin in het wielrennen en de Belgische eersteklassevoetbalclub Zulte-Waregem. ‘Die gebruiken we vooral om onze branding te ondersteunen en een band op te bouwen met onze klanten, via vip-evenementen. Maar ook de showroom annex het opleidingscentrum is belangrijk. We kunnen de aulazaal voor opleidingen ombouwen tot evenementenruimte. Nogal wat externe bedrijven doen daar recepties en seminaries, waarmee ons bedrijf opnieuw in de kijker loopt.

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud