Brugse ontwikkelaar pompt 150 miljoen euro in vijf retailparken

Een luchtbeeld van het eerste Frun Park, in Wetteren. ©Photo News

De Brugse vastgoedontwikkelaar De Vlier wil de komende drie jaar vijf extra retailparken bouwen in Frankrijk en België. Vijf projecten staan vandaag al in de steigers.

Vastgoedontwikkelaar De Vlier wil verder investeren in zijn retailparken, die het onder de naam Frun Shopping (een samentrekking van fun en run shopping, red.), in de markt zet. Dat maakte het bedrijf bekend tijdens de Mapic-vastgoedbeurs in Cannes.

Gemiddeld tellen de parken van De Vlier zo’n 20.000 vierkante meter winkeloppervlakte en een twintigtal winkels. Ze liggen niet in de buurt van steden als Gent, Antwerpen of Brussel, maar vooral bij eerder provinciale steden als Izegem en Auvelais.

‘Voor elk project maken we grondig ons huiswerk. We zeggen nee tegen winkels die er volgens ons niet thuishoren. Leegstand kennen we nauwelijks of niet. Als er al eens een winkel sluit, is die ruimte binnen de kortste keren weer verhuurd. En niet tegen een lagere huurprijs’, benadrukt Peter De Roo, de CEO van De Vlier. De meeste winkels worden er verhuurd in de prijsvork van 100 à 130 euro per vierkante meter per jaar.

300 miljoen euro

Is de retail over zijn hoogtepunt?

De organisator van de vastgoedbeurs in Cannes, Reed-Mipim, gaat voor dit jaar voor de 24ste editie van de vastgoedbeurs Mapic uit van 8.600 deelnemers, 2.100 retailers, 1.000 investeerders en 2.500 ontwikkelaars. Het valt te betwijfelen of ze die doelstelling halen. In en rond het Palais des Festivals is op de eerste dag minder beweging. Er worden ook minder grote aankondigingen verwacht.

De sector is geschokt door enkele pijnlijke cijfers die onlangs zijn gepubliceerd. In Duitsland, de grote motor voor de retail van de voorbije jaren, zijn de investeringen in retailvastgoed in de eerste zes maanden met 60 procent gedaald.

De gang van zaken is ook te merken aan het kleinere aantal evenementen. De retailspelers zetten de tering naar de nering.

De opmars van de e-commerce doet de retail en het retailvastgoed niet meteen goed. Het thema van dit jaar is niet toevallig 'transforming reality', zeg maar een verstandshuwelijk tussen on- en offline. Er is nog veel enthousiasme maar de onzekerheid overheerst.

Sinds de opening van de eerste Frun Shopping in Wetteren in 2008 zijn er al acht gebouwd en zijn er nog vijf in aanbouw. Vijf Frun Shoppings liggen in België (Wetteren, Oudenaarde, Izegem, Auvelais en Bertrix), zes in Frankrijk en twee in Oostenrijk.

De gemiddelde investering per project bedraagt zowat 25 miljoen euro. Tegen 2020 zal De Vlier in totaal 300 miljoen euro hebben geïnvesteerd. Dat cijfer is zonder de 125 à 150 miljoen euro die De Vlier verder wil investeren in minstens vijf projecten die een goede kans op slagen maken.

Het gaat om drie projecten in Frankrijk, waarvan voor twee al een bouwvergunning ‘in het zuiden van het land’ is verkregen, en twee in België. Een van de twee Belgische retailparken zou in Châtelineau - in de buurt van Charleroi - komen. Daarvoor is al een sociaal-economische vergunning, maar nog geen bouwvergunning.

Familiale groep

De Vlier is een familiale groep. De groep werd opgericht door Leo Van Tuyckom. Zijn drie dochters hebben drie kwart van de aandelen in handen, een kwart zit bij CEO Peter De Roo. Dochter Kati Van Tuyckom en Peter de Roo bouwen de groep verder uit. De Vlier heeft een geconsolideerd eigen vermogen van 40 miljoen euro.

Twee derde van de projecten financiert de groep alleen, een derde met partners. Eens op kruissnelheid wordt een Frun Shopping doorverkocht. Zo werd in 2016 de Frun Shopping in het Oostenrijkse Asten verkocht voor 38 miljoen euro aan het beursgenoteerde Leasinvest. Eerstdaags wordt de verkoop van de Frun Shopping in het Franse Hazebrouck afgerond.

In 2014 werd het Luxemburgse investeringsfonds Fruninvest opgericht, waarin drie Frun Shoppings zitten. Het is de bedoeling dat het fonds in 2019 of 2020 wordt geliquideerd. ‘De beleggers zullen het zich niet beklaagd hebben’, maakt De Roo zich sterk.

E-commerce

De Roo maakt zich weinig zorgen over de opmars van e-commerce. 'We zitten tussen het lagere en het middensegment. De prijzen van de producten in onze winkels zijn zeer competitief met onlinewinkels.'

'Het zijn vaak producten die goedkoper kunnen worden aangeboden dan via het internet en veel mensen willen ook nog een praatje maken. Met Frun Shopping creëren we een eigen sfeer waarbij de winkeliers en de klanten zich goed voelen. Ik heb daarover in China met mensen van de directie van Alibaba kunnen praten. Zij komen nu naar Europa om hun eigen toekomst veilig te stellen. Zelfs in China word nog steeds 80 procent van alle producten niet online verkocht.'

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect