Facelift Leopold II-tunnel kost 463 miljoen euro

Leopold II-tunnel ©BELGA

De renovatie en het onderhoud (25 jaar) van de Leopold II-tunnel gaan 463 miljoen euro kosten. Besix, Fabricom en Jan De Nul mogen de werken uitvoeren.

Het was al langer beslist dat de grondige renovatie en de modernisering van de Leopold II-tunnel - met 2,5 kilometer de langste van het land - deze zomer zouden beginnen en  drie jaar zouden duren. Maar pas nu is duidelijk hoeveel de tunnel het Brussels Gewest gaat kosten en wie de werken mag uitvoeren.

Het contract is voor 462.635.372,83 euro toegewezen, meldde La Dernière Heure. De beslissing zou al op 21 december zijn genomen.

De eigenlijke renovatie zou 262 miljon euro kosten, de rest gaat naar onderhoud tijdens en na de werken. In afwachting van een persconferentie  woensdag op het kabinet van Brussel minister van Mobiliteit en Openbare Werken Pascal Smet (sp.a) geeft men bij de Brusselse regering geen bijkomende commentaar.

Circul 2020

Precies vandaag verscheen in het Belgisch Staatsblad het bericht van de oprichting van Circul 2020, met als aandeelhouders Fabricom (50%), Jan De Nul (25%) en Besix (25%).

De maatschappij - opgericht op 18 januari in de kantoren van Besix - heeft als doel het ontwerp, de bouw en het onderhoud van de te renoveren Leopold II-tunnel.

Lange tijd circuleerde bij de Brusselse politici het bericht dat het contract voor een beduidend lager bedrag zou kunnen worden afgesloten. In januari 2016 had Pascal Smet het nog over 150 miljoen euro voor de herstelling en 30 miljoen euro voor het waterdicht maken. Toen al verklaarden bouwexperts aan De Tijd dat een prijskaartje richting een half miljard euro veel realistischer was.

In tegenstelling tot onder meer Scholen van Morgen - de inhaalbeweging voor scholenbouw in Vlaanderen - is het geen DBFM-contract, maar een DBM-contract. Dat betekent dat  in het kader van het project zelf geen werd financieringsconstructie moest worden opgezet door de winnaars van het contract. Dat neemt de Brusselse regering voor haar rekening.

Financiering

Het is nu uitkijken welke financiering de Brusselse regering heeft uitgedacht. Bij de start van de legislatuur was budgettair geen rekening gehouden met een investering van die omvang voor welke tunnel ook in Brussel.

Noch Beliris, laat staan Wallonië of Vlaanderen lijken bereid een steentje bij te dragen. En Brussel krijgt al een budget van de federale regering ter ondersteuning van zijn rol als hoofdstad. Het is weinig waarschijnlijk dat Brussel hiervoor extra geld kan krijgen van het federaal niveau. Zeker niet voor de verkiezingen.

Er is ook niet gekozen voor een formule van publiek-private samenwerking. Daarover werd het voorbije jaar uitvoerig gedebatteerd in het Brussels parlement. Circul 2020 neemt alle verantwoordelijkheid op zich. Het Brussels Gewest blijft wel eigenaar van de tunnel.

Referentie

Het contract is goed nieuws voor Jan De Nul, Besix en Fabricom. Jan de Nul en Besix nemen elk de helft van de civiele werken voor hun rekening. Fabricom doet de technische inrichting. Het is niet alleen een groot contract, het wordt voor de drie bedrijven ook een referentie die kan tellen. Op steeds meer plaatsen in binnen- en buitenland moeten de komende jaren grote tunnels worden gerenoveerd.

Het onderhoud van de tunnels in Brussel werden decennialang verwaarloosd. Omdat brokstukken naar beneden kwamen, werden verschillende tunnels tijdelijk gesloten en opgelapt. Voor de Leopold II-tunnel kon de grondige renovatie niet langer worden uitgesteld. De komende jaren zijn grote werken aan andere tunnels onvermijdelijk.

Het wordt ook uitkijken naar de begeleidende mobiliteitsmaatregelen tijdens de werken.

De tunnel zou zeker twee zomers volledig dicht gaan. Dat is nodig vooral nodig om het asbest te verwijderen, meldt Bruzz.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud