Helft Belgische kmo's heeft expansieplannen

Het lijkt erop dat de gemiddelde Belgische kmo-bedrijfsleider wat licht aan het einde van de tunnel ziet. 45 procent van de Belgische bedrijfsleiders heeft uitbreidingsplannen, terwijl 43 procent nog niet aan uitbreiding toe zijnomdat ze de gevolgen van de crisis nog moet verwerken. Dat blijkt uit een rondvraag die DE TIJD bij ruim 800 kmo-bedrijfsleiders organiseerde.

Dat prille optimisme bleek ook al uit de meest recente kmo-barometer van de ondernemersorganisatie Unizo. In het derde kwartaal van dit jaar stond de wijzer van die barometer op meer dan 100, en dat voor het eerst in twee jaar. ‘Alvast bij de zaakvoerders van kleinere kmo’s leeft het gevoel dat het ergste leed is geleden’, zegt Johan Bortier, directeur van de studiedienst bij Unizo.

Ook bij de ietwat grotere kmo is er volgens Nikolaas Tahon, managing partner van het accountancykantoor Deloitte Fiduciaire, sprake van een voorzichtig optimisme. ‘Ui t het onderzoek dat we eerder deden bij 2000 kmo’s in België heeft 4 op de tien kmo’s geen omzetverlies geleden door de crisis. Dat mag niet doen vergeten dat dit bij 6 op de 10 wel het geval was.

Maar de bedrijven die de crisis zonder kleerscheuren hebben doorstaan, achten het moment rijp om te investeren. Bovendien staat de rente historisch laag en is er sprake van een kopersmarkt. Terwijl de sterkere kmo’s speuren naar overnamemogelijkheden, moeten heel wat bedrijven verkocht worden willen ze een kans maken om te overleven.

Of dat prille optimisme ook zal leiden tot meer tewerkstelling bij de kmo’s is zeer vraag. Want kmo-bedrijfsleiders struikelen over de hoge loonkosten, de uitkering van werkloosheidsvergoedingen zonder beperking in de tijd, en het naar hun mening al te stroeve ontslagrecht.

Meer over de kmo-enquête morgen en de komende dagen in De Tijd.

 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud