ING en Sofindev stappen in dakdekking

Mark Vandecruys, een van de hoofdaandeelhouders van Fedrus Invest. ©Dieter Telemans

ING en Sofindev nemen samen een minderheidsparticipatie in Fedrus Invest, de belangrijkste Belgische speler in de productie en distributie van dakbedekkingsmaterialen. Zo hoopt hoofdaandeelhouder en bestuursvoorzitter Mark Vandecruys een tandje bij te steken in de internationale expansie.

Fedrus Invest verdeelt bouwspecialiteiten vanuit haar centraal magazijn in Puurs aan de professionele bouw- en houthandel en via 27 Belgische verkooppunten naar de professionele dakdekker. Het bedrijf draait een omzet van ongeveer 200 miljoen euro met 340 werknemers.

Met deze instap van ING Corporate Investments en Sofindev wil de groep zijn productaanbod uitbreiden en zijn distributienet in België, Frankrijk en Nederland uitbouwen. Beide nieuwe aandeelhouders nemen een 'significant minderheidsbelang'. Meer willen ze hierover niet kwijt, net zomin als over de prijs. De zoektocht naar een geschikte financiële partner werd begeleid door EY Transaction Advisory Services en Eubelius.

Fedrus Invest is de holding boven APOK en IRS-Btech. IRS-Btech ontstond in 2011 door de fusie van de bedrijven van de familie Melis en de familie Vandecruys. De combinatie levert EPDM-rubber (een alternatief voor roofing) en dakdichtingssystemen voor de Europese markt. In België levert het bedrijf 80 procent van EPDM.

APOK, met een omzet van 117 miljoen euro het grootste dochterbedrijf van Fedrus Invest dat tot 2012 in handen was van alleen de familie Poedts, produceert, onder meer in een fabriek in Litouwen, dakgoten en distribueert dak- en isolatiematerialen. Dat bedrijf heeft 30 tot 40 procent van de Belgische distributie aan dakbedekkers in handen. De familie Poedts is de derde aandeelhouder in Fedrus Invest.

Samen staan de bedrijven voor een omzet van 190 miljoen euro en 340 werknemers, en 27 verkooppunten naar de professionele dakbedekker en aannemer.

Fedrus was al langer op zoek naar een partner. 'In België zitten we aan de grenzen van onze groei', zo verklaarde Mark Vandecruys in september vorig jaar nog aan De Tijd. 'We hebben een team van managers die heel goed zijn in het vanuit het niets uitbouwen van winkelpunten voor onze dakbedekkingsmaterialen. Die hebben we zelfs al net over de grens in Frankrijk en Duitsland. Maar we willen verder internationaal gaan. En dan heb je een partner nodig. Tot nu toe konden we steeds mooi groeien met eigen cash, gekoppeld aan een banklening. Maar voor een internationale expansie zien banken dat niet echt zitten.' 

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content