Kostprijs modernisering Panamakanaal loopt verder op

Eerder deze maand kwamen de nieuwe sluisdeuren in Panama aan ©REUTERS

Het internationaal consortium dat belast is met de modernisering van het Panamakanaal en waartoe ook Jan De Nul behoort, heeft twee nieuwe facturen voor extra kosten ingediend bij kanaaluitbater ACP. De totale meerkosten bedragen nu al 2,3 miljard dollar.

De nieuwe vergoedingsaanvragen zijn samen goed voor bijna 740 miljoen dollar, maakte de Autoridad del Canal de Panamá (ACP) vrijdag bekend.

Eerder dit jaar deed een dispuut rond de vraag wie voor de meerkosten moet opdraaien, de werkzaamheden aan het kanaal een tijdlang stilvallen. Daardoor en door een reeks technische problemen, zal het vernieuwde Panamakanaal pas in maart/april 2016 in gebruik worden genomen, bijna twee jaar later dan aanvankelijk voorzien.

Het consortium, dat bestaat uit de bouwbedrijven Sacyr (Spanje), Salini Impregilo (Italië), CUSA (Panama) en de Belgische baggeraar Jan De Nul, heeft alles samen nu al voor 2,3 miljard dollar aan bijkomende facturen ingediend, volgens ACP-topman Jorge Quijano. Hij beklemtoonde echter dat ACP de meerkosten niet zomaar accepteert, maar daarover in discussie gaat. ‘Wij hebben (eerder) claims ontvangen die, na doorlichting door een derde partij, op niets uitdraaiden’, merkte hij op.

Het Panamakanaal was deze zomer precies honderd jaar in gebruik. De cruciale vaarweg tussen de Stille en de Atlantische Oceaan was echter serieus verouderd. Daarom dokterde uitbater ACP een grootscheeps moderniseringsprogramma uit dat een verbreding en verdieping van de vaarweg omvat en vooral nieuwe sluizen aan beide uiteinden. Daardoor zullen merkelijk grotere schepen – onder meer containerschepen tot 13.000 TEU – van het Panamakanaal gebruik kunnen maken. De kostprijs van de modernisering werd aanvankelijk op 5,2 miljard dollar geraamd.

Wanneer het vernieuwde kanaal over goed een jaar in gebruik wordt genomen, zal het echter al niet meer voldoen aan de nieuwste scheepvaartnormen. De grootste containerschepen ter wereld kunnen momenteel al 19.000 TEU (containers van 20 voet) vervoeren.

Voor het Panamakanaal dreigt bovendien concurrentie uit het noorden. Nicaragua heeft onlangs het startsignaal gegeven voor de bouw van een concurrerend kanaal dat weliswaar veel langer zal zijn, maar ook grotere schepen zal aankunnen. Het Nicaraguakanaal wordt door een Chinees bedrijf gerealiseerd, HK Nicaragua Development Investment (HKND), dat de vaarweg dat honderd jaar lang mag uitbaten.

Quijano schat dat het Panamakanaal zowat 30 procent van zijn trafiek zou kunnen verliezen als het Nicaraguakanaal er effectief komt, vooral omdat het dichter bij de Verenigde Staten ligt.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud