Limburgse tegelspecialist is kmo-laureaat 2014

Luk, Filip en Silvie Stultjens, die in 1994 de zaak van hun vader overnamen. ©Debby Termonia

Impermo werd vrijdagavond uitgeroepen als kmo-laureaat 2014. Vooral dat de Limburgse specialist in tegelvloeren de voorbije zes jaar zijn omzet verdubbelde in een bouwmarkt al jaren achteruit boert, spreekt tot de verbeelding. 'In Antwerpen openen we binnenkort de grootste tegeltoonzaal in de Benelux.'

De reclamespot van Impermo loopt al jaren en blijft nog steeds hangen: een Japanse karateka slaagt er niet in om een stapel tegels van de Limburgse tegelhandelaar doormidden te slaan. Zo hard en onverslijtbaar zijn ze, lijkt de boodschap. Een ludieke spot, klonk het echter toen de reclametest van het één-programma Volt de spot 'te serieus nam' en aantoonde dat de tegels los doormidden gaan. En opnieuw extra reclame voor het Limburgse tegelbedrijf. Net zoals de mediabelangstelling bij het winnen van de Unizo-onderscheiding,de kmo-laureaat 2014 van Unizo gisteravond.

‘Die marketing is de voorbije jaren enorm belangrijk geworden’, zegt zaakvoerder Luc Stultjens. Ze toont volgens de ondernemer, die samen met broer en zus het familiebedrijf 20 jaar geleden overnam van zijn vader, ook de ommekeer en de duidelijke strategische keuze van Impermo. ‘De meeste tegelhandels wedden vandaag nog steeds op twee paarden door zowel aan professionelen als particulieren te verkopen. Wij hebben resoluut gekozen voor de eindconsument. We doen dus niet mee met de onduidelijke prijzenpolitiek die het gevolg is van het opbod aan promoties en kortingen aan aannemers, architecten en vloerders. Die verplichten de bouwheer vaak om bij een bepaalde handelaar te gaan, waarna ze zelf de prijskorting opstrijken. Voor een tegel van 60 euro per vierkante meter bedraagt die  soms 40 procent. Bij ons zit die meteen in de prijs in de winkel, waardoor die stabiel, laag en doorzichtig is. Klanten appreciëren dat.’

De meeste tegelhandels wedden vandaag nog steeds op twee paarden door zowel aan professionelen als particulieren te verkopen. Wij hebben resoluut gekozen voor de eindconsument.
Luc Stultjens
Medezaakvoerder Impermo

Die klanten worstelen bovendien vaak ook met een enorme keuzestress, zo ervoer Stultjens jaren geleden al. ‘Niets zo moeilijk om een tegel te kiezen op een vertikale, vierkante meter. Daarom hebben we steeds meer zogenaamde sfeerboxen in onze winkels gebouwd, waar je het product kan zien als een volle vloer in de context van een keuken, living of badkamer. Nee, dat was niet nieuw – de duurdere tegelzaken deden dat al – maar wij waren wel de eersten om dat te doen in het middensegment. Waar onze winkels twintig jaar geleden 100 vierkante meter groot was, is dat vandaag 1.000 vierkante meter. Binnenkort openen we in Wilrijk, naast de Ikea, de grootste tegeltoonzaal van de Benelux.

Ook de online-strategie heeft het Limburgse tegelbedrijf vleugels gegeven. De website heeft 2.000 unieke bezoekers per dag. ‘We merken dat bijna iedereen die bij ons in de fysieke winkel komt, prints bij zich heeft van onze website. Ook Pinterest, het sociaal netwerk gericht op lifestyle, werkt goed.’

Niet alleen aan de verkoopzijde, ook aan de aankoopzijde toont Impermo zich van zijn nononsense kant. ‘De meeste tegelhandelaars nemen af van de lokale agenten van grote Italiaanse en Spaanse producenten of van tussenhandelaars’, vertelt Stultjens. 'Wij slaan die agenten of tussenhandelaars over en gaan rechtstreeks praten met producenten. Ik zit nogal wat weken per jaar in Brazilië, Italië of Spanje om rechtstreeks te onderhandelen met leveranciers. Zo kan ik hen rechtstreeks voorleggen wat onze klanten in België willen, want daar hebben ze in het buitenland geen benul van. En het bevordert natuurlijk ook onze marges.’

19 miljoen euro
De omzet van Impermo verdubbelde de voorbije zes jaar van 8,8 miljoen naar 19 miljoen euro.

De voorbije zes jaar heeft Impermo zijn omzet verdubbeld, van 8,8 miljoen naar 19 miljoen euro, een groei van 15 procent per jaar. ‘In 1994, toen mijn broer, mijn zus en ikzelf de zaak overnamen, werkten hier nog maar twee mensen’, vertelt Stultjens. ‘Ik hielp toen nog zelf bij het laden van de vrachtwagens en de facturen typten we nog met een typemachine. Toen heeft het niet veel gescheeld of het bedrijf bestond niet meer. Tussen 2008 en nu is het aantal werknemers gegroeid van 24 naar 54.

19 miljoen euro
De omzet van Impermo verdubbelde de voorbije zes jaar van 8,8 miljoen naar 19 miljoen euro.

Dat een tegeldistributeur zo sterk groeit in een bouwmarkt die de voorbije jaren sterk achteruit is gegaan, betekent dat Impermo marktaandeel afsnoept van de concurrentie. ‘Kan niet anders’, bevestigt Stultjens. ‘De Belgische markt is de voorbije vier jaar teruggevallen van 20 miljoen naar 16 miljoen vierkante meter verkochte tegels. Daarvan zit 40 procent bij de doe-het-zelf-zaken en 60 procent bij de klassieke tegelhandels.’

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud