NMBS krijgt nieuwe megahoofdzetel aan Brussel-Zuid

Brussel-Zuid is een toplocatie voor woon- en kantoortorens. ©BELGA

De NMBS gaat voor een nieuwe hoofdzetel van 80.000 vierkante meter aan de Fonsnylaan in de buurt van het station Brussel-Zuid. De financiering van het project moet gebeuren door de verkoop van andere gebouwen van de spoorwegmaatschappij in de buurt.

De NMBS beschikt in de buurt van Brussel-Zuid over maar liefst 200.000 vierkante meter kantoren. Het gaat om een lappendeken, verspreid over in totaal vijf sites aan de Frankrijkstraat, de Fonsnylaan en de Hallepoortlaan. Vaak zijn het verouderde, allesbehalve duurzame en efficiënte gebouwen.

De bedoeling is om al deze administratieve activiteiten 'op korte termijn' te centraliseren in een enkele nieuwbouw op de site aan de Fonsnylaan. Met een bruto vloeroppervlakte van 79.700 à 84.100 vierkante meter, exclusief de 280 parkeerplaatsen, wordt de nieuwe hoofdzetel een zeer groot gebouw. Ter vergelijking, het volume is het dubbele van het Herman Teirlinck-gebouw, het indrukwekkend nieuw Vlaams Administratief Centrum (VAC) op de site van Tour & Taxis. Dat werd na de oplevering verkocht aan verzekeraar Baloise voor ruim 200 miljoen euro.

Financiering

De zwaar verlieslatende NMBS wil zelf zo weinig mogelijk cash in het project steken. Ze staat ook zwaar onder druk om haar vastgoed te valoriseren zonder zelf risico's te nemen. De ontwikkelaar die het project van de nieuwe hoofdzetel aan de Fonsnystraat wil binnenhalen, moet tegelijkertijd ook een bod uitbrengen op de vier andere sites in de buurt van Brussel-Zuid. De NMBS heeft nog niet beslist of ze zelf eigenaar of huurder wil worden van de nieuwe hoofdzetel. Als ze gaat huren, wordt dat minimum voor 15 jaar.

Procedure

Geïnteresseerde partijen kunnen een aanvraag tot deelneming insturen bij de NMBS tot 16 januari. Ze moeten een indicatief voorstel doen voor het ontwerp, de bouw en de financiering. De NMBS beslist dan of ze zelf verkiest eigenaar dan wel huurder te worden van het gebouw. Alle partijen krijgen daarna de kans om voor het gekozen scenario een bod uit te brengen.

De sterkte van het financieel voorstel (55 punten) krijgt iets meer gewicht in de beoordeling dan de sterkte van het concept (45 punten). Er wordt veel belangstelling verwacht. Het is hoogst uitzonderlijk dat zo’n groot ontwikkelingspotentieel op de markt komt op zo’n toplocatie. Vlak bij een van de grootste treinstations, met de Brusselse terminal voor de HST-trein, is het een absolute toplocatie voor zowel woon- als kantoorprojecten.

Als meer dan acht kandidaten komen opdagen, gebeurt er een voorselectie  van vijf à acht kandidaten. Er wordt nog geen aanduiding gegeven wanneer het project effectief kan worden gebouwd.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Tijd Connect