ThyssenKrupp vangt 17 miljard voor zijn liften

Het overnamebedrag waardeert de liftendivisie van ThyssenKrupp op ruim twee keer de omzet. ©REUTERS

De investeringsgroepen Advent en Cinven kopen de fel begeerde liftendivisie van het Duitse industriële conglomeraat ThyssenKrupp.

ThyssenKrupp  stond al jaren onder druk om te cashen op zijn kroonjuweel, de liftendivisie. De cash zou zeer welkom zijn om het grote pensioentekort van de groep dicht te rijden en om een herstructureringsplan voor de noodlijdende staalafdeling te financieren. Daar zijn besparingen nodig nu Europa in volle staalcrisis de fusie met Tata Steel heeft afgeblokt.

Er is ook keerzijde: na de verkoop van het kroonjuweel is het de vraag hoe levensvatbaar het eeuwenoude Duitse conglomeraat is zonder de cashflow van de liften.

ThyssenKrupp sluit na de miljardenverkoop de uitkering van een uitzonderlijk dividend uit.

Die cashflow deed 's werelds grootste investeringsreuzen watertanden. Blackstone, Carlyle en CVC - in samenwerking met de liftenbouwer Kone - boden op de liftendivisie. Uiteindelijk steekt een vierkoppig consortium de andere bieders de loef af: de investeringsfondsen Advent en Cinven, het staatsinvesteringsfonds van Abu Dhabi en de Duitse RAG Stichting.

Ze leggen 17,2 miljard euro op tafel. Dat waardeert de afdeling op ruim twee keer de jaaromzet van 8 miljard euro. De helft van die omzet bestaat volgens analisten uit stabiele inkomsten uit dienstverlening (het onderhoud van liften), een recurrente inkomstenstroom die de hoge prijs rechtvaardigt.

ThyssenKrupp gaat 1,25 miljard euro van de opbrengst herinvesteren in de liftenafdeling. Het sluit na de miljardenverkoop de uitkering van een uitzonderlijk dividend uit.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud