Van Marcke stapt in Sanitairwinkel in Nederland

Caroline Van Marcke, de CEO van de groep Van Marcke. ©Van Marcke

De West-Vlaamse sanitair- en keukengroep wil vooral profiteren van Sanitairwinkels kennis van digitale verkooptechnieken.

Het familiebedrijf Van Marcke, dat in 1929 werd opgericht in Kortrijk, is bekend van de sanitairwinkels met het zeepaardje als logo. Ook verdeelt de groothandelsgroep onder meer wellnesstoestellen, keukens en verwarmingsinstallaties en heeft ze een productiedivisie voor laboratorium- en badkamermeubilair. 

Van Marcke is een grote speler. Het heeft 1.600 mensen in dienst en boekte vorig jaar een geconsolideerde omzet van 470,5 miljoen euro (+8%). Netto bleef daar 5,3 miljoen euro van over, maar het leeuwendeel van die winst vloeit naar derden.

Het bedrijf is naar eigen zeggen onbetwistbaar marktleider in Belgiƫ en Luxemburg, waar het vier vijfde van de groepsomzet boekt. Van Marcke is ook actief in Nederland, Frankrijk, Zwitserland, de VS en Malta, waar de familie zelfs een kleine bank bezit met de naam Izola Bank.

Internetverkoop

De West-Vlaamse groep heeft haar actieradius de voorbije jaren al meermaals uitgebreid met overnames. Met Sanitairwinkel komt er daar nog een bij, al spreekt de groep zelf over het nemen van een participatie. Van Marcke bevestigt de berichten in de Nederlandse pers over de transactie, maar maakt verder geen details bekend. 

Sanitairwinkel, dat zowel fysieke winkels (in Nederland maar ook in Schoten) als een webshop uitbaat, stevent dit jaar met 110 werknemers af op een omzet van 34 miljoen euro. Het boekt jaarlijks een groei van 30 procent.

Door op te trekken met Van Marcke verwacht Sanitairwinkel in BelgiĆ« en Frankrijk te kunnen doorgroeien. Het bedrijf, dat in 2007 is opgericht door de broers Rob en Erik van Laarhoven, laat in Frankrijk al een sterke groei optekenen in de online verkoop en verwacht er in de toekomst een of meer showrooms te openen.

De Belgen rekenen erop te profiteren van de digitale kennis van Sanitairwinkel. Voor Van Marcke is vooral de Nederlandse ervaring met verschillende verkoopkanalen van belang. 'Consumenten laten hun keuze niet alleen bepalen door een installateur, maar gaan almaar meer zelf op onderzoek op het internet of door showrooms te bezoeken', citeert Het Financieele Dagblad CEO Caroline Van Marcke.

Ze constateert een vervaging van de distributiekanalen. 'Leveranciers en installatiebedrijven gaan rechtstreeks naar de consument via de digitale weg.'

Investeringen

Daarnaast investeerde Van Marcke zwaar in IT om een eigen digitaal platform te kunnen aanbieden aan de consument. De groep werkt daarvoor samen met haar partner-installateurs die de klant de installatie van hun aankoop kunnen aanbieden. Maar tegelijk worden de winkels vernieuwd. Van Marcke neemt ook een gloednieuw distributiecentrum in gebruik.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content