Advertentie

'We voeren onze bakstenen uit tot in Argentinië, Canada en Japan'

De drie familiale CEO’s van Nelissen Steenfabrieken (van links naar rechts): de neven Burt Nelissen, Carlos Jorissen en Joeri Gevers.

De omzet van de Limburgse baksteenproducent Nelissen groeide in vijf jaar met bijna de helft. Met dank aan 50 miljoen euro investeringen in een nieuwe steenbakkerij en de unieke leem die de Limburgse bakstenen over de hele wereld geliefd maakt.

Decennia leek bakstenen maken een tanende business in België. Maar dat hield de neven Burt Nelissen, Carlos Jorissen en Joeri Gevers niet tegen om er fors in te investeren, toen ze samen het CEO-schap van Nelissen overnamen. In 2013 volgden ze pater familias Gaston Nelissen op, zelf van de derde generatie, en gooiden ze het roer om.

Intussen groeit de Belgische baksteen als nooit tevoren, met ook die andere Limburgse en grotere baksteenbakker Vandersanden als sterkhouder. De nieuwe aanpak levert het 100 jaar oude Nelissen de Ambiorixprijs op, waarmee de werkgeversorganisatie VKW Limburg financieel goed presterende bedrijven met een sterke toekomststrategie lauwert. De omzet steeg in vijf jaar met 42 procent naar 48 miljoen euro. De winstgevendheid groeide mee, naar een nettocashflow van 9 miljoen en een nettowinst van 5,4 miljoen.

Naar de verste uithoeken van de wereld kost het transport evenveel als de baksteen. Maar ons product is er zo gegeerd dat de projectontwikkelaars en de bouwheren het ervoor over hebben.
Burt Nelissen
CEO Nelissen

Nelissen investeerde in een nieuwe fabriek in Lanaken, in zijn showroom en nieuwe producten. Het gaat zo ver dat architecten en projectontwikkelaars langskomen om samen met de producent een steen op maat te maken, om in een gevel specifieke nuances en accenten te leggen. 'We hebben zwaar geïnvesteerd in een digitale showroom, waarmee architecten hun ontwerpen kunnen inkleden met onze producten', zegt Burt Nelissen. 'De baksteen is echt een onderdeel geworden van het design van een huis. Dat onderscheidt ons van de echt grote jongens als Wienerberger (met Terca en Koramic als merken, red.).'

De kleurvariaties van Nelissen zijn uniek omdat zijn bakstenen alleen in België en omstreken kunnen worden gemaakt. 'De leemlagen vinden we alleen in Limburg, en bij uitbreiding in Nederland en Duitsland. Daarom heeft het geen zin een fabriek te openen in pakweg Zuid-Amerika of Rusland. De grondstof moet toch van hier komen. Dat is een risico voor de heel verre toekomst, maar we hebben nog genoeg voor minstens een hele generatie.'

De mooie groei heeft Nelissen opvallend genoeg niet alleen te danken aan de Belgische bouwwoede, maar ook aan die in de rest van Europa en zelfs ver daarbuiten. Het aandeel van de export evolueerde van 55 naar 60 procent. 'In het Midden-Oosten en Rusland doen we al langer zaken. Maar sinds kort exporteren we naar Argentinië, Canada, Australië en Japan, zowel voor villa's en prestigeprojecten als voor appartementsgebouwen.'

Onderbenut

Nelissen kan aan de groeiende vraag voldoen dankzij zijn nieuwe baksteenfabriek, de grootste van Europa. 52 miljoen euro investeerden Burt Nelissen en zijn neven de voorbije vijf jaar in Lanaken, waar jaarlijks 185 miljoen bakstenen van de band rollen. 'We hebben de capaciteit met 20 procent uitgebreid. Dat we onze omzet stevig konden opkrikken, heeft dus ook te maken met het feit dat vijf jaar geleden de capaciteit onderbenut was, als een uitloper van de financiële crisis tussen 2008 en 2012.'

Het heeft geen zin een fabriek te openen in pakweg Zuid-Amerika of Rusland. De grondstof moet toch van hier komen.
Burt Nelissen
CEO Nelissen

Maar ook de efficiëntie en de automatisering van het productieproces gingen omhoog, en daardoor de winstgevendheid. 'We hebben veel geld gepompt in de ontwikkeling van producten die klimaatvriendelijker zijn én goed in de markt liggen. Zo hebben we een baksteen ontworpen die maar 7 cm breed is in plaats van de klassieke 10 cm. Daardoor besparen we op schaarse grondstoffen - klei en leem - maar ook op energie.'

Zwaar transport

Wordt het niet extreem duur om een relatief zwaar en volumineus product als bakstenen per schip over duizenden kilometers te transporteren? 'Tja, naar de verste uithoeken van de wereld kost het transport evenveel als de baksteen zelf', zegt Nelissen. 'Maar ons product is er zo gegeerd dat de projectontwikkelaars en de bouwheren het ervoor over hebben. We lanceren ook elk jaar nieuwe texturen, kleuren en formaten, wat telkens veel interesse wekt.'

'En voor alle duidelijkheid: het gaat bij ons enkel nog om gevelstenen, niet meer om de constructie. Onze voorzetstrips, die met onze zelf ontwikkelde bevestigingssystemen tegen de isolatie en de werkelijke constructie in snelbouw of beton worden geplaatst, zijn puur esthetisch.'

Nelissen

  • Limburgs familiebedrijf opgericht in 1921 door Alfons Nelissen, de overgrootvader van Burt Nelissen (een van de drie CEO's).
  • Produceert 185 miljoen bakstenen per jaar in de grootste baksteenfabriek van Europa in Lanaken.
  • Omzet: 48 miljoen euro.
  • Nettocashflow: 9 miljoen euro.
  • Nettowinst: 5,4 miljoen euro.
  • Investeerde de voorbije vijf jaar 52 miljoen euro.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud