Zakendynastie Benetton onder vuur voor rampbrug Genua

'De uitbater streek miljarden op met tolheffingen op de snelwegen maar gebruikte dat geld niet voor efficiënt onderhoud ervan', luidt de striemende kritiek aan het adres van Atlantia. ©Photo News

Na de dodelijke brugramp in Genua richt de Italiaanse publieke opinie haar pijlen op de wegenuitbater Atlantia en de zakendynastie Benetton. Die bezit 30 procent van Atlantia.

Slechts enkele uren nadat de Morandi-brug was ingestort, maakte Rome er geen geheim van wie verantwoordelijk is voor de tragedie. Zowel de Italiaanse minister van Binnenlandse Zaken Matteo Salvini als de minister van Transport Toninelli schoten met scherp op Autostrade per l’Italia, dat deel uitmaakt van Europa’s grootste privéwegbeheerder Atlantia. Autostrade is verantwoordelijk voor de helft van het wegennet in Italië en is ook de concessiehouder van de A10, de tolweg waarop de Morandi-brug ligt.

Autostrade heeft via tolheffingen miljarden euro’s verdiend, maar heeft dat geld niet gebruikt waarvoor het moest dienen: het onderhoud van de weg.
Matteo Salvini
Vicepremier Lega

‘Autostrade heeft via tolheffingen miljarden euro’s verdiend, maar heeft dat geld niet gebruikt waarvoor het moest dienen: het onderhoud van de weg’, zei Lega-leider Salvini.

Ook Toninelli, een lid van de Vijfsterrenbeweging, verweet Autostrade zijn contractuele verplichtingen niet te zijn nagekomen. Hij spoorde de toplui van het bedrijf aan op te stappen. Als de twee politici hun zin krijgen, verliest de dochter van Atlantia haar concessie voor de A10 en mag ze binnenkort hoge boetes verwachten. ‘Die kunnen oplopen tot 150 miljoen euro’, zei Toninelli.

Meer dan mode

Autostrade weerlegde gisteren de kritiek. ‘We voerden voortdurend controles uit, zelfs meer dan wettelijk verplicht was. We hadden geen enkele reden om aan te nemen dat de brug een gevaar vormde.’ Tegelijkertijd kondigde het bedrijf aan dat de raad van bestuur volgende week in spoed bijeenkomt.

De Benettons zijn wellicht bekender van de mode en de formule 1, maar ze controleren ook een derde van Atlantia, de holding boven Autostrade per l’Italia.

Meteen nadat de Italiaanse ministers hun dreigementen aan het adres van de Autostrade-top hadden geuit, barstte op sociale media een hetze tegen de Italiaanse familie Benetton los. De Benettons zijn wellicht bekender van de mode en de formule 1, maar ze controleren ook een derde van Atlantia, de holding boven Autostrade per l’Italia.

Atlantia, vorig jaar goed voor een omzet van net geen 6 miljard euro, noteert op de beurs van Milaan. Daar verloor het dinsdag - woensdag was er geen handel wegens een katholieke feestdag - 5,4 procent tot 23,54 euro. Tegelijk dumpten beleggers massaal obligaties van Atlantia en Autostrade.

Kaskoe

67%
procent
Liefst 67 procent van de brutobedrijfskasstroom die Atlantia vorig jaar boekte, komt uit het beheer van de Italiaanse snelwegen.

Liefst 67 procent van de brutobedrijfskasstroom die Atlantia vorig jaar boekte, komt uit het beheer van de Italiaanse snelwegen. Als Rome zijn dreigement waarmaakt en de concessie van Autostrade intrekt, is dat een financiële ramp voor het Benetton-vehikel.

Atlantia beheert meer dan 5.000 kilometer snelwegen en is ook actief in Brazilië, Chili, India en Polen. Na een ingewikkelde biedstrijd maakte Atlantia eerder dit jaar nog een kwantumsprong door de helft van de Spaanse groep Abertis te verwerven. Naast de Spaanse autopistas beheert Abertis nog 8.650 kilometer aan snelwegen in Frankrijk, Italië, Ierland en Latijns-Amerika.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content