'Recticel kan 150 miljoen vangen met verkoop automobieldivisie'

©Photo News

Recticel heeft de verkoop van zijn automobieldivisie op gang getrokken. Volgens het beurshuis KBC Securities kan dat 150 miljoen euro cash opleveren.

'Voor autofreaks zijn auto's a joy. Maar business doen in de sector is erg moeilijk. Kapitaalintensief. Cyclisch. Hard onderhandelen', zei Olivier Chapelle, CEO van Recticel  enkele jaren geleden. 

Toen al was duidelijk dat de automobieldivisie niet meer thuishoorde in Recticel en dat een verkoop aan een grote automobieltoeleverancier de beste optie zou zijn. Het verkoopproces is nu eindelijk in gang gezet, met de aanstelling van EY als adviseur. 

De automobieltak bestaat uit Proseat - een joint venture met Woodbridge voor de productie van autozetels - en Interiors, dat gespecialiseerd is in de productie van 'huiden' voor dashboards en deurpanelen waarvoor Recticel lang geleden een nieuwe technologie (Colofast Spray) uitdokterde. Die huiden zijn dunner en lichter en daar hebben autoproducenten wel oren naar. 

Tweede adem

De innovatie van Recticel werd initieel bejubeld, maar dat enthousiasme omzetten in winst bleek een groot probleem waar de vorige CEO Luc Vansteenkiste zijn tanden op stuk beet. Zware investeringsbudgetten, productieproblemen en de Amerikaanse autocrisis leidden ertoe dat de verliezen en de schulden zich opstapelden en het bedrijf op een bepaald moment miljoenen lucht uit de balans moest wegboeken.

Maar het zorgenkind van weleer heeft een tweede adem gevonden, onder andere dankzij nieuwe contracten bij BMW, Daimler, Porsche en Volvo. De productie voor de nieuwe automodellen komt stilaan op snelheid. Dat resulteerde de voorbije jaren al in een verdrievoudiging van de winst. 

150 miljoen euro

De recurrente brutobedrijfswinst (rebitda) van de divisie eindigde vorig jaar op 25,6 miljoen euro. Volgens KBC Securities zal dat dit jaar verder aandikken tot 29,3 miljoen euro.

Dat is meteen ook het cijfer waarop het beurshuis zich baseert om een verkoopprijs in te schatten.  Rekening houdend met de waarderingsmultiples (5 keer de rebitda) van andere autoleveranciers zoals Lear Corporation, Manga, Faurecia en Valeo  - ook de meest plausibele kopers - komt het tot een mogelijke verkoopsom van zowat 150 miljoen euro.

Dat zou evenwel betekenen dat Recticel een minwaarde op de verkoop moet slikken, want de boekwaarde van de automobielactiviteiten bedroeg volgens de recentste informatie 160 miljoen euro.

Expansie

'Maar dat is geen probleem op zich. De verkoop is van strategisch belang', aldus analist Wim Hoste. Recticel krijgt daardoor extra middelen ter beschikking voor de verdere uitbouw van zijn isolatiedivisie, die bestempeld wordt als het kroonjuweel van het bedrijf.  

Recticel is ook actief in de verkoop van matrassen, lattenbodems en gespecialiseerde materialen die onder andere afzet vinden bij Elon Musks bedrijf SpaceX. Hoewel die producten schijnbaar niets met elkaar te maken hebben, is er wel degelijk een link: polyurethaan, het basismateriaal voor al die toepassingen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content