CEO AkzoNobel: 'Het is alle hens aan dek op de grondstoffenmarkt'

©Patrick Post

De Nederlandse verf- en coatingproducent AkzoNobel was een dissonant geluid in de remonte van de Europese beurzen. Ondanks sterke halfjaarcijfers zakte het aandeel. ‘De markt heeft de impact van de duurdere grondstoffen onderschat’, merken analisten op.

Door de pandemie zijn veel gezinnen aan het verven geslagen. Dat hebben ze gemerkt bij AkzoNobel, bekend van verfmerken als Levis en Dulux. De Belgische topman Thierry Vanlancker spreekt van een ‘boom’ in de vraag naar decoratieve en industriële verven en coatings. De sterke vraag heeft de tweedekwartaalomzet gedopeerd: die steeg met 26 procent naar 2,5 miljard euro. Zelfs in vergelijking met dezelfde periode in 2019 is er een stijging met 8 procent.

De groei is voor een deel te danken aan het feit dat AkzoNobel zijn stijgende kosten, vooral van grondstoffen, kon doorrekenen aan de klanten. Gemiddeld werd de verfprijs 4,5 procent hoger. Maar net die duurdere grondstoffen maken Vanlancker bezorgd. 'Er zijn serieuze uitdagingen op de grondstoffenmarkt', zegt de CEO in een interview met Het Financieele Dagblad. 'Zowel op het gebied van inflatie als van de beschikbaarheid van grondstoffen.'

2,5 miljard euro
omzet tweede kwartaal
De sterke vraag heeft de tweedekwartaalomzet gedopeerd: die steeg met 26 procent naar 2,5 miljard euro.

Oplopende kosten

AkzoNobel had eerder dit jaar af te rekenen met een tekort aan titaniumdioxide, terwijl nu vooral additieven en exotische pigmenten schaars zijn. ‘Onze producten zijn een cocktail van 50 grondstoffen. Als de keten ergens hapert, merken wij dat.' Tegelijk stijgen de prijzen van de grondstoffen. Vanlancker ziet die over de hele linie oplopen tot bijna 20 procent.

Die oplopende kosten probeert AkzoNobel voor een deel door te rekenen aan zijn klanten. Dat leidde tot een hogere winst, maar de aangepaste bedrijfswinst van 335 miljoen euro ­ - een stijging van 41 procent tegenover dezelfde periode vorig jaar – bleef onder de verwachtingen van de analisten. Die hadden op 10 à 15 miljoen euro meer gerekend.

Onze producten zijn een cocktail van 50 grondstoffen. Als de keten ergens hapert, merken wij dat.
Thierry Vanlancker
CEO AkzoNobel

'Dat is vooral te wijten aan de onderschatting van de grondstoffeninflatie, die verder begint toe te nemen', zegt Frank Claassen, analist bij Degroof Petercam. Alleen al in het tweede kwartaal hadden de duurdere grondstoffen en de hogere variabele kosten een negatieve impact van 128 miljoen euro op de resultaten.

Voorlopig lijkt er geen einde te komen aan de stijgende kosten. In het persbericht spreekt de CEO van een ‘significante grondstoffeninflatie’, die zich zal doorzetten in de tweede jaarhelft. ‘Het is echt alle hens aan dek’, zegt Vanlancker.

Kostendiscipline

Om de oplopende kosten te counteren houdt het management van AkzoNobel vast aan een sterke kostendiscipline. 'Vorig jaar zijn enkele tijdelijke kostenverminderingen ingesteld, bijvoorbeeld op het gebied van reizen’, zegt financieel directeur Maarten de Vries. ‘Die kosten komen langzaam terug, maar we kijken er met aandacht naar om de druk op de marges onder controle te houden.'

Toch denken analisten dat ze hun verwachtingen voor de rest van het jaar lichtjes moeten terugschroeven. Dat duwde het aandeel van AkzoNobel op de Amsterdamse beurs een kleine 3 procent lager.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud