Advertentie

China zet Europa op grote achterstand in batterijrace

Tesla's Gigafactory in Nevada. Ook Europese en Aziatische bedrijven plannen zo'n grote batterijenfabriek. ©REUTERS

Door de toenemende vraag naar elektrische auto's rijzen almaar meer batterijfabrieken uit de grond. Ook Europa doet mee, maar de achterstand op China is al groot.

Vasteras of Skelleftea. In een van die Zweedse steden moet in 2023 een gigantische fabriek voor de productie van lithium-ionbatterijen staan. Die zijn een cruciale component in laptops en smartphones, maar zijn ook terug te vinden in elektrische wagens.

Autoconstructeurs werken tegen de klok om elektrische modellen naar de consument te krijgen. Zo begint de fabriek van Audi in Brussel volgend jaar aan de productie van de e-tron Quattro. De productie van de batterijen, traditioneel het duurste onderdeel, moet volgen. Dat heeft de Zweedse ontwikkelaar Northvolt goed begrepen.

De werknemers van Audi Brussels kregen eind vorig jaar al een eerste indruk van het model dat ze vanaf volgend jaar gaan bouwen: de elektrische e-tron Quattro. ©BELGA

Onder de hoede van een ex-werknemer van de elektrische wagenproducent Tesla trekt het een immense operatie op gang. De fabriek in Vasteras of Skelleftea zal een jaarlijkse productiecapaciteit van 32 GWh (gigawattuur) hebben en een prijskaartje van 4 miljard dollar. Met die capaciteit kan Northvolt ongeveer 337.000 batterijpakketten voor de e-tron Quattro per jaar afleveren.

Maar het Zweedse bedrijf is slechts een van de velen in de wereldwijde batterijrace. Volgens cijfers van Bloomberg New Energy Finance, een onderzoekstak van het financiële persagentschap, zal de wereldwijde capaciteit voor de productie van lithium-ionbatterijen tussen nu en 2021 met 165 procent toenemen, van 103 GWh naar 278 GWh. Die cijfers zijn mogelijk al gedateerd, want de afgelopen weken en maanden stromen de aankondigingen binnen.

©Mediafin

De Europese plannen blijken niet meer of niet minder dan een laat ingezette inhaalbeweging. Bloomberg schat dat in 2021 65 procent van de wereldwijde productie van batterijen in China gevestigd zal zijn.

Het in onze contreien onbekende CATL hoopt in 2020 in de Chinese stad Ningde een batterijfabriek met een capaciteit van 50 GWh te hebben. De Aziatische concurrentie is wel niet min.

65
Volgens Bloomberg zal 65 procent van de productie van lithium-ionbatterijen in China gevestigd zijn in 2021. Europa moet het stellen met 5 procent.

Het Thaise energiebedrijf Energy Absolute wil de Chinezen de loef afsteken met een investering van 2,9 miljard dollar, voor een fabriek in eigen land met ongeveer dezelfde capaciteit en dezelfde openingsdatum.

Vlaanderen kandidaat

De Verenigde Staten blijven niet achter. Elon Musk, serieel ondernemer en CEO van Tesla , doet zijn duit in het zakje met zijn ‘Gigafactory’ in de woestijn van de gokstaat Nevada. Die nadert de voltooiing en moet tegen volgend jaar met een capaciteit van 35 GWh het productieritme van 500.000 Tesla’s per jaar ondersteunen.

Die ene fabriek volstaat waarschijnlijk niet eens voor Tesla’s productieambities. Het bestudeert plannen voor nieuwe Gigafactory’s, waarvan een in Europa. Vlaanderen is kandidaat, maar er is al enige tijd niets meer vernomen over de locatiekeuze.

Het Tesla-voorbeeld is tekenend voor de Europese situatie: Europese plannen worden nog al te vaak uitgetekend door Amerikaanse of Aziatische initiatiefnemers. De Koreaanse chemiereus LG Chem legt bijvoorbeeld de laatste hand aan een lithium-ionbatterijfabriek in het Poolse Wroclaw, de eerste in haar soort in Europa, met een capaciteit van 5 GWh.

Samsung, een andere Zuid-Koreaanse industriële gigant, werkt in Hongarije aan een soortgelijke fabriek. En het Zweedse bedrijf kreeg Amerikaanse inspiratie dankzij de ex-Tesla-werknemer in de cockpit.

Duitse uitzondering

Duitsland probeert de Europese uitzondering op de regel te zijn. Voor de Duitse autobouwers is het cruciaal om voor hun batterijen niet te afhankelijk te zijn van de overzeese aanvoer. Daimler , de producent van Mercedes-Benz, zette daarom zijn batterijpoot Accumotive aan het werk.

In mei kon Duits bondskanselier Angela Merkel op bezoek in het Duitse Kamenz, waar Accumotive zijn eerste productie-eenheid van lithium-ionbatterijen heeft. Ze mocht er het startschot geven voor de bouw van een tweede eenheid, een investering van 500 miljoen euro.

Daimler geeft geen informatie vrij over de capaciteit daarvan, maar onthulde wel dat in de eerste eenheid al 80.000 batterijen van de band rolden.

TerraE

Een ander Duits initiatief is dat van het relatief onbekende TerraE. Dat wist 17 partners en 5,2 miljoen euro subsidies achter zich te verzamelen voor de bouw van een batterijfabriek met een capaciteit van 34 GWh, vergelijkbaar met de Tesla-fabriek in Nevada. Een van de drijvende krachten is BMZ, een producent van industriële batterijsystemen.

Maar TerraE is een treffend voorbeeld dat Europa tijd nodig heeft. Het project is nog maar aan de locatiekeuze toe en zal pas in 2028 op volle toeren draaien. Daardoor zal het Europese aandeel in de wereldwijde productiecapaciteit nog maar 5 procent bedragen in 2021, aldus Bloomberg.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud