Solvay snoeit fors in luchtvaarttak

Ilham Kadri, de CEO van Solvay. ©BELGA

De chemiegroep Solvay snoeit een op de vijf jobs weg in haar afdeling composieten. Een Britse en een Amerikaanse fabriek gaan dicht. De reden: de luchtvaartcrisis.

Volgens Solvay  zijn de maatregelen bedoeld om de kosten te verlagen en de productiviteit te verbeteren, nu de coronacrisis zware ravage aanricht. De fabrieken in Manchester, in het Verenigd Koninkrijk, en Tulsa, in de Amerikaanse deelstaat Oklahoma, gaan dicht. De activiteiten worden overgebracht naar andere vestigingen.

570 jobs sneuvelen bij de herstructurering. 'Deze structurele veranderingen zullen de afdeling in staat stellen haar kosten aan te passen en de neerwaartse evolutie op korte termijn gedeeltelijk te counteren', stelt Solvay.

570
Jobs
Solvay gaat 570 jobs wegsnoeien in zijn afdeling composieten. Dat komt overeen met een vijfde van het personeelsbestand van de divisie.

De chemiegroep verwacht dat de maatregelen op jaarbasis leiden tot een besparing van 60 miljoen euro. De kosten van de reorganisatie, 30 miljoen euro, komen ten laste van het tweede kwartaal.

De twee fabrieken horen tot Cytec, dat Solvay in de zomer van 2015 voor 5,8 miljard euro overnam. Om die deal te financieren organiseerde de chemiegroep eind 2015 voor het eerst in meer dan anderhalve eeuw een publieke kapitaalronde.

Toenmalig CEO Jean-Pierre Clamadieu zag Cytec als producent van lichtgewicht- en dus energiezuinige composieten als een structurele groeier. 'Ik durf te stellen dat we dankzij onze diversificatie en specialisatie in belangrijke mate losgekoppeld zijn van de conjunctuur', klonk het in 2016 op een beleggersdag in Londen.

De coronacrisis heeft de outlook voor de luchtvaart echter structureel veranderd. Vliegtuigen staan door de ineenstorting van de vraag massaal op de grond, luchtvaartmaatschappijen zijn in overlevingsmodus en het laatste waar ze nu aan denken zijn nieuwe orders.

Boeing

De afdeling composieten moest vorig jaar al fors besparen door de stopzetting van de productie van de 737 MAX door Boeing. De Belgische groep levert daar composietmaterialen voor. Analisten schatten dat de 737 MAX ongeveer 10 procent van de inkomsten van Solvay uit composietmaterialen vertegenwoordigde.

Uiteindelijk houden de traditionele activiteiten van de groep - de 'oude' soda- en peroxidefabrieken - Solvay de jongste jaren op koers. Op een andere deal van Clamadieu, de olie- en gastak Chemlogics, moest zijn opvolgster Ilham Kadri over het boekjaar 2019 al een stevige minwaarde doorvoeren

Waarschuwing

Solvay behaalde in het eerste kwartaal ondanks de forse tegenwind in de luchtvaart en de oliesector - twee belangrijke klanten - goede resultaten. De omzet hield goed stand (-4%) en de brutobedrijfswinst (ebitda) bleef bijna stabiel.

Vooral de afdeling Chemicals - de vermelde soda- en peroxidefabrieken die de bakermat van de multinational vormen - presteerde sterk. Kadri waarschuwde wel dat het tweede kwartaal 'aanzienlijk lagere resultaten' zal opleveren.

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud