Winstalarm bij Recticel

Olivier Chapelle, CEO Recticel ©Photo News

De schuimrubberproducent Recticel schrapt na een zwak derde kwartaal de ambitie om dit jaar winstgroei neer te zetten.

De omzet van Recticel  daalde in het voorbije kwartaal met 4,1 procent tot 341,3 miljoen euro. Na negen maanden staat de teller op 1.097 miljoen euro, amper 1,3 procent meer dan vorig jaar.

'De markten waarin we actief zijn, zijn verzwakt', zegt CEO Olivier Chapelle, die vooral wijst op de verzwakking van de matrassen- en automobielmarkt. Het bedrijf stelt daarom zijn winstambities voor dit jaar naar beneden bij. 

De brutobedrijfswinst (rebitda) zal 'in lijn liggen' met vorig jaar, toen het cijfer uitkwam op 105,5 miljoen euro. Drie maanden geleden mikte het bedrijf nog op de vierde opeenvolgende winstgroei op rij. 

Het bedrijf produceert en verkoopt onder andere matrassen, boxsprings en lattenbodems van het merk Lattoflex, Swissflex en Beka. 'Het eerste halfjaar in die business was al flauw en in het derde kwartaal is het nog verslechterd door de aanhoudend lagere bezoekcijfers in de retailmarkt', luidt het. Vooral in Duitsland, goed voor een derde van de omzet, loopt het mank. Chapelle zei eerder al dat de dalende verkoop mogelijk een structureel probleem wordt door de opmars van de e-commerce. Recticel denkt eraan een eigen webshop op te zetten om rechtstreeks aan de consumenten te verkopen

Automobiel

Enkele van onze automobielklanten hebben tijdelijk hun productievolumes ingeperkt.
Olivier Chapelle
CEO Recticel

Ook de automobielactiviteiten namen na enkele sterke kwartalen gas terug. Recticel maakt dashboardhuiden en deurpanelen op basis van polyurethaan en levert die bijvoorbeeld aan BMW, Mercedes, Porsche en Volkswagen. Recticel sloot de voorbije jaren enkele grote nieuwe contracten die de voorbije kwartalen op snelheid kwamen. Maar er zit een kink in de kabel. De handelsoorlog tussen China en de VS, en de nieuwe emissienormen in Europa, creëren nervositeit in de hele automobielsector. Onder meer BMW en Daimler moesten de voorbije weken hun winstdoelen verlagen. Recticel voelt dat. 'Enkele van onze klanten hebben tijdelijk hun productievolumes ingeperkt', klinkt het. 

Het automobieldipje komt voor Recticel op een slecht moment. Het bedrijf zette de divisie dit jaar te koop omdat die te grote investeringen vergt en Recticel al bij al een kleine speler is. De vraag is of Recticel nog wel een koper vindt. En zo ja, tegen welke prijs? Maar volgens Chapelle 'evolueert het verkoopproces volgens plan'. Analisten verwachten dat de verkoop 150 miljoen euro kan opleveren.

Isolatie

Met dat geld beschikt Recticel over extra vuurkracht om de groei in de isolatiedivisie te versnellen. Die geldt als het kroonjuweel van Recticel, maar moest ook in het derde kwartaal een omzetdaling slikken. Daar hoort een belangrijke kanttekening bij. Door de forse daling van de grondstoffenprijzen liet Recticel net als de concurrentie de prijzen voor zijn isolatiematerialen zakken. Dat wiste de positieve omzetimpact van de hogere verkoopvolumes uit, maar kan mogelijk wel een positief effect hebben op de winstmarge.

Onze expansieplannen in de isolatiedivisie zitten op schema. En we bekijken mogelijkheden om overnames te doen.

Recticel profiteert nog steeds van de strengere isolatienormen in de bouw. De voorbije jaren investeerde het in nieuwe fabrieken en productielijnen in Frankrijk,  het VK, Scandinavië en België. Zo legt het de Europese marktleider Kingspan het vuur aan de schenen. 'Onze expansieplannen zitten op schema. We bekijken mogelijkheden om overnames te doen.'

Intussen blijft Chapelle kuis houden in de Europese Recticel-fabrieken. Hij erfde in 2010 van zijn voorganger een bedrijf met een grote schuldenberg en een netwerk van 130 industriële sites. De opkuis - herstructureringen, kartelboetes, juridische kosten, afboekingen - kostte het bedrijf meer dan 100 miljoen euro. De stroomlijning van de groep resulteerde al in de sluiting van een dertigtal fabrieken en distributiecentra. En dat gaat onverminderd voort. In Spanje gaat een vestiging nabij Valencia dicht. En de fabriek in het Duitse Hassfurt staat hetzelfde lot te wachten. In totaal zullen daardoor 117 jobs verdwijnen. 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Partner content