Agfa gaat PET-flessen en botervlootjes bedrukken

Met de nieuwe inkt kan Agfa onder andere botervlootjes bedrukken. ©Peter Hilz/Hollandse Hoogte

Agfa-Gevaert won woensdag de Innovation Award van chemiefederatie Essenscia met een nieuwe soort inkt. Die kan rechtstreeks op PET-flessen en botervlootjes gebruikt worden, zonder etiket. De komende 2 à 3 jaar hoopt Agfa daar nieuwe markten mee aan te boren, wat bijkomende investeringen vraagt.

Prinses Astrid gaf de prestigieuze prijs - en een cheque van 30.000 euro - zonet in het Brusselse Paleis der Academiën aan Agfa voor zijn innovatie in inkt. De zogenaamde 'low migration'-inkt is minder vloeibaar dan andere inkten zodat die niet kan uitlopen.

Dat maakt de nieuwe inkt een gedroomde nieuwe techniek om drank- en voedselverpakkingen te bedrukken. De huidige inkten zijn te vloeibaar om rechtstreeks op de verpakking te printen omdat het risico bestaat dat ze uitlopen. Daarom worden botervlootjes met labels en PET-flessen met papieren wikkels uitgerust om de klant te informeren over ingrediënten en vervaldatum.

Met de nieuwe inkt kan Agfa onder andere botervlootjes bedrukken. ©Peter Hilz/Hollandse Hoogte

Met Agfa's nieuwe inkt worden de labels en wikkels overbodig en kunnen vlootjes, potjes en flessen rechtstreeks worden bedrukt. Zonder dat de inkt zich een weg baant doorheen het plastiek. Een markt die Agfa ten volle zal aanboren. Het bedrijf wil voor meerdere types drank- en voedselverpakkingen marktleider worden. De nieuwe inkt kan dienst doen in de farmasector met zijn vele verpakkingen voor steriel materiaal.

Afhankelijk van hoe snel de markt deze innovatie inpikt, kan Agfa dus een nieuw segment aanboren. Het bedrijf houdt er rekening mee dat er de komende 2 à 3 jaar zal moeten geïnvesteerd worden in productiecapaciteit om aan die marktvraag te voldoen. Eerst liet het bedrijf uitschijnen dat een nieuwe fabriek in België tot de mogelijkheden behoort, maar vermoedelijk zal het eerder gaan om nieuwe machines in de bestaande vestigingen.

 

Agfa's nieuwe fabriek niet voor morgen. Binnen 2 jaar en wsl investering in huidige ruimte in Mortsel. #winnaarliepwathardvanstapelinspeech— Seba Rousseau (@SebaRousseau) December 3, 2014

 

Agfa  stak niet minder dan tien jaar onderzoek en ontwikkeling in de nieuwe inkt. In thuisbasis Mortsel werkten een 50-tal mensen op het project.

 

Lees verder

Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud