Advertentie

Alles wat u moet weten over de beursgang van Azelis

Azelis-CEO Hans Joachim Müller mocht vrijdag bij de beursgang de openingsbel luiden. ©Tim Dirven

Azelis tekent vrijdag voor de grootste beursgang in 14 jaar in Brussel. Wat weten we over de chemiedistributeur en zijn beursdebuut?

Door de grote interesse van institutionele beleggers maakte Azelis enkele dagen vroeger dan verwacht zijn intrede op de beursvloer van Euronext Brussel. Met het luiden van de openingsbel gaf het management van de chemiedistributeur het startschot voor een - meteen bloeiende - beurscarrière. Het aandeel schoot meteen 10 procent hoger. Alles wat u moet weten over Azelis en zijn beursdebuut op een rij.

Bas op de beursvloer: Azelis maakt historische beursgang

Wat doet Azelis?

Azelis houdt zich als distributeur bezig met de aankoop van chemische stoffen bij grote producten, om ze vervolgens te verdelen bij de meest uiteenlopende afnemers. Hoewel het Antwerpse bedrijf bij weinig mensen een belletje doet rinkelen, komt vrijwel iedereen dagelijks in contact met een van de 2.200 producten die Azelis verkoopt. Die zijn zowat overal in terug te vinden: van farmaproducten over dierenvoeding en schoonmaakproducten, tot kristallen voor zonnepanelen.

Azelis levert onder meer bestanddelen die een cake smeuïger maken en een vegetarische hamburger sappiger doen smaken. Ook voor het smurfenijsje van uw kind is de kans groot dat de kleurstof werd aangeleverd door Azelis. In verzorgingsproducten, parfums, zonnecrèmes en wasmiddelen zijn de stoffen van de chemiedistributeur eveneens terug te vinden. Om maar te zeggen: de business van Azelis, die 45.000 klanten in 56 landen omvat, is overal.

Behalve op de loutere aan- en verkoop van stoffen zet Azelis ook in op de 'verrijking' ervan. Het bedrijf beschikt over 60 laboratoria, waar medewerkers nieuwe toepassingen zoeken. 'Als een bedrijf wil inspelen op de hang naar gezonde voeding en cakes wil bakken zonder suiker of boter, gaan wij in onze labo's dan op zoek naar andere bestanddelen of combinaties waarmee zo'n cake even smeuïg blijft', zegt woordvoerster Marina Kaptein.

Wie zit achter Azelis?

De dagelijkse leiding van Azelis, dat vorig jaar een omzet van 2,2 miljard euro in de boeken zette, is in handen van de Duitse topman Hans Joachim Müller. Hij staat sinds november 2012 aan het hoofd van de chemiedistributeur en was dus betrokken bij de allereerste beursplannen van Azelis. In 2018 werd daar op het laatste nippertje van afgezien toen EQT, het investeringsvehikel van de steenrijke Zweedse familie Wallenberg, de hand legde op Azelis. Een bedrag van 2 miljard euro circuleerde.

De beursgenoteerde investeringsmaatschappij, die je gerust als een 'Sofina on speed' kan omschrijven, beschikt over een megaportefeuille van zowat 185 investeringen. Op die manier hebben de Zweden een zitje aan tafel in een rist internationale bedrijven, zoals de kledingapp Vinted, de pretparkuitbater Parques Reunidos en dus Azelis. Yngve - roepnaam Conni - Jonsson neemt de honneurs waar als bestuursvoorzitter van EQT. Omdat de discrete Zweedse topman de deals aan elkaar rijgt, had hij eerder deze maand af te rekenen met gemor van langetermijnbeleggers.

Hoe zit het met de waardering?

Het kapitaal van Azelis bestaat uit zo'n 240 miljoen aandelen, die tegen een introductieprijs van 26 euro per aandeel verhandeld werden. Dat was aan de bovenkant van de prijsvork van 22 tot 26 euro en leverde Azelis een beurswaarde van 6,2 miljard euro op. Met de koersopstoot van vrijdagmorgen is de waardering intussen gestegen tot circa 6,8 miljard euro.

Volgens De Belegger komt de chemiedistributeur niet goedkoop naar de beurs. 'Azelis debuteert met een kleine korting tegenover zijn sectorgenoten, maar ook die zijn niet goedkoop', zei analist Geert Smet enkele dagen geleden. De beurswaarde van het Nederlandse IMCD is van minder dan 3 miljard euro bij het begin van de coronacrisis gestegen naar bijna 10 miljard. Het Duitse Brenntag ging over dezelfde periode van 5 naar 13 miljard euro.

Dat professionele beleggers in de aanloop naar de beursgang storm liepen voor Azelis behoeft wel een kanttekening. De hoge waardering van het bedrijf contrasteert met de nettowinst van Azelis, die het afgelopen jaar 71 miljoen euro bedroeg. Dat is terug te voeren tot de zee aan spotgoedkoop geld waarop grote beleggers blijven surfen. 'Veel professionele intekenaars vinden het klimaat op de beurzen 'exuberant', maar ze zien simpelweg geen alternatief', haalt Tijd-hoofdredacteur Peter De Groote vrijdag in zijn commentaar aan.

Hoe opvallend is deze beursgang?

Behoorlijk opvallend, want het is de grootste sinds die van Nyrstar in 2007. De zinkgroep haalde toen iets meer dan 2 miljard euro op. Belgacom (nu Proximus) tekende in 2003 voor een nog grotere operatie, die 3,58 miljard euro opbracht. De grootste beursgang van dit jaar tot nu was die van Ekopak, het waterzuiveringsbedrijf dat deze lente 60 miljoen euro ophaalde.

Azelis wordt de vijfde nieuwkomer op de Brusselse beurs dit jaar. Behalve Ekopak maakten 'het biotechbedrijf voor huisdieren' Theravet, het agrotechnologiebedrijf Biotalys en het nieuwe internet- en televisieplatform Choice hun intrede. Volgens onze informatie kloppen nog enkele bedrijven op de poorten van de Brusselse beurs. Meer details over die operaties ontbreken voorlopig.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud