Advertentie
Advertentie

Antwerps bedrijf reinigt PFOS-vervuiling Opel-site

Philippe Goossens van GRC, een Antwerpse verwerker van verontreinigde gronden.

De Antwerpse verwerker van zwaar verontreinigde gronden GRC zegt een uniek procédé te hebben onwikkeld om PFOS-gronden te reinigen. 'Op de Opel-site passen we dat met succes toe.'

GRC - een joint-venture tussen DEME en Mourik - werkt momenteel in opdracht van OVAM aan de sanering van de voormalige Opel-site op de Antwerpse rechteroever. De gronden van de 96 ha grote site zijn zwaar vervuild met PFOS, chemische niet-afbreekbare stoffen die bestand zijn tegen hoge temperaturen en water-, vet- en vuilafstotend zijn. Ze werden gebruikt in tapijten, textiel, blusschuim, pannen en de mijn- en olieindustrie. De PFOS-vervuiling is afkomstig van een jarenlang lek in een grote blusschuimtank in de fabriek toen GM in Antwerpen auto's bouwde.

'Voor de reiniging van de 23.000 ton met PFOS vervuilde grond hebben we een techniek ontwikkeld waaraan we twee jaar gewerkt hebben', zegt fabrieksmanager Phlippe Goossens van GRC in Kallo. 'Die wordt nu voor het eerst op grote schaal toegepast. We hebben onze fysico-chemische wasinstallatie aangepast waarbij we het waswater meer reinigen dan bij andere verontreinigde chemische producten. We halen de PFOS uit de grond via actievekoolfilters die de stoffen concentreren en die kool wordt dan op meer dan 1.000 °C vernietigd. Voor alle duidelijkheid: we reinigen het zand niet tot op het niveau van 3 tot 8 microgram per kg dat van toepassing is om de grond overal opnieuw te kunnen hergebruiken. Het zand gaat opnieuw in de vier meter diepe en ongeveer 60 bij 100 m brede bouwput waar we het uitgehaald hebben en daarvoor gelden normen tot 70 microgram. Dank zij ons procedé wordt 95 procent van de vuilvracht verwijderd. De helft van de grond is nu gereinigd. Na de zomer moet het werk klaar zijn.'

We reinigen het zand niet tot op het niveau dat van toepassing is om de grond opnieuw te kunnen hergebruiken. Het gaat opnieuw naar de Opel-site.
Philippe Goossens
Fabrieksmanager GRC

GRC en OVAM stelden op de site piekconcentraties van PFOS vast tot 2.400 microgram, met gemiddelden tussen 300 en 500 microgram. Die waarden zijn even verontrustend als die van de PFO-concentraties naast de chemische fabriek 3M op Linkeroever, waar Lantis bezig is met de uitvoering van de Oosterweelwerken.

Volgens Goossens kan de nieuwe GRC-technologie perfect worden gebruikt voor de reiniging van de PFOS-gronden op en rondom de 3M site. 'Door de recente mediaberichten over PFOS-vervuling bij 3M en in de Oosterweelgrond is bij veel mensen de perceptie ontstaan dat PFOS-gronden totaal niet te reinigen zijn. Dat klopt niet.'

Volgens Goossens zijn er in België 'heel veel' locaties met PFOS-vervuiling. 'Er is jarenlang gewerkt met blusschuim met PFOS-concentraties, onder meer op vliegvelden en brandweeroefenterreinen. Er zal nog veel moeten worden gesaneerd.'

Kostprijs

De kostprijs van de sanering van de voormalige GM-fabriek wordt geraamd op 3,8 miljoen euro. Ongeveer een derde zou naar de PFOS-opkuis gaan. Bij de verkoop van de site werd overeengekomen dat het Antwerpse Havenbedrijf de sanering voor zijn rekening neemt. Het Havenbedrijf - dat in de Antwerpse haven grondconcessies verhuurt aan bedrijven die er zich willen vestigen - kocht de voormalige Opel-site van GM in 2014 voor 43,6 miljoen euro. In het contract stond dat de haven de bodemsanering moest betalen. Die was toen begroot op 1,7 miljoen euro.

De Opel-site is al sinds 2010 dicht. General Motors heeft zijn Opel-dochter ondertussen verkocht aan de Franse autobouwer PSA.

Het Antwerpse havenbestuur wil op de Opel-site - die is omgedoopt tot de Churchill Industrial Zone - bedrijven aantrekken die actief zijn in recyclage, energietransitie en circulaire economie. Plannen voor een vestiging van Tesla, Umicore of het Saoedische afvalbedrijf ERS gingen niet door.

Lees verder

Advertentie
Advertentie
Advertentie

Gesponsorde inhoud

Gesponsorde inhoud